Jednostki Wind Orca i Wind Osprey zostaną wyposażone w nowe dźwigi

Firma GustoMSC zakontraktowała usługi Mammoet celem przeprowadzenia wymiany systemów dźwigowych na dwóch statkach typu jack-up – Wind Orca i Wind Osprey. Jednostki służące do instalacji morskich farm wiatrowych należą do floty duńskiej firmy transportowej i instalacyjnej, Cadeler. Nowe żurawie będą miały udźwig 1600 ton przy wychyleniu 40 metrów. Główny hak będzie mógł sięgać 160 metrów nad głównym pokładem jack-upa, co stanowi znaczne ulepszenie w stosunku do obecnych żurawi stosowanych na rynku.

Wymiana systemów dźwigowych jest ma na celu wsparcie instalacji morskich turbin wiatrowych nowej generacji. Eksperci Mammoet wyjaśniają, iż aby spełnić zwiększone wymagania dotyczące instalacji i konserwacji morskich komponentów wiatrowych, sprzęt używany do ich przenoszenia, podnoszenia i instalowania musi zostać zmodernizowany i wymieniony. Nowe żurawie są w pełni napędzane elektrycznie i mają udźwig 1600 ton, dzięki czemu są gotowe do instalacji i obsługi turbin wiatrowych nowej generacji o mocy przekraczającej 14 MW.

Do realizacji projektu Mammoet wykorzystał swój żuraw stacjonarny PTC210-DS, jeden z pięciu żurawi pierścieniowych klasy 5000 ton w swojej flocie i jeden z największych żurawi na świecie.

– PTC210-DS to idealny żuraw do tego zadania. Ma stosunkowo niewielkie rozmiary w połączeniu z obrotem o 360 stopni, z możliwością przełączania między trybem wysięgnika stałego a trybem luffing jib, co skutkuje największym możliwym obszarem roboczym – wskazuje Dirk Knoester, starszy doradca w Mammoet.

– Nasza stocznia posiada wyjątkową lokalizację w porcie w Rotterdamie, co dało nam możliwość ustawienia dźwigu pomiędzy dwoma statkami i obsłużenia ich w tym samym czasie – wyjaśnia Remco Zandstra, Senior Commercial Manager w Mammoet.

Poniższy film prezentuje proces usuwania żurawia o udźwigu 1200 t z jednostki Wind Orca.

Wysokość podnoszenia okazała się testem dla inżynierów. Na różnych etapach operacji statki musiały zostać podniesione na wysokość 73 metrów nad nabrzeżem. Podnoszenie statków na taką wysokość było konieczne, aby utrzymać krótkie olinowanie podczas prac.

Prace nad Wind Orca i Wind Osprey będą kontynuowane w tym roku, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2024 r.

Wind Orca i Wind Osprey to statki klasy O zapewniające nowe standardy branżowe w zakresie prędkości tranzytowej statku, możliwości podnoszenia, utrzymywania trybu DP i prędkości podnoszenia, oferując dogodo lepsze okno pogodowe. Są one wyposażone w wysokiej jakości sprzęt, wspierane przez zaawansowane systemy konserwacji zapobiegawczej i posiadają znaczny poziom redundancji operacyjnej. Bezpieczeństwo jest zwiększone dzięki 6-nożnej konstrukcji podnośnej, która pozwala im działać nawet w miejscach o najtrudniejszych warunkach dna morskiego.

Cadeler z kontraktami w Polsce

Przypomnijmy, że polska Grupa PGE i duńska spółka Ørsted zakontraktowały statki do instalacji drugiej części turbin wiatrowych dla projektu MFW Baltica 2. Instalacja turbin wiatrowych została podzielona na dwa etapy, a wykonawcę każdego z nich wyłoniły oddzielne postępowania przetargowe. Drugą partię turbin zainstaluje firma Cadeler i tym kontraktem PGE i Ørsted sfinalizowały umowy na instalację turbin. Na początku stycznia 2024 r. kontrakt na instalację pierwszej partii turbin został przyznany norweskiemu Fred. Olsen Windcarrier.

Cadeler podpisał również umowę z inwestorem Baltic Power (joint venture Orlen i Northland Power) na instalację 76 morskich turbin wiatrowych Vestas 15 MW na polskim Morzu Bałtyckim. Wartość kontraktu to 68-85 mln euro, który jest ostatecznym potwierdzeniem umowy rezerwacyjnej z lipca 2022 r. Spółka projektowa informowała w ubiegłym roku, że w tym projekcie Cadeler wykorzysta jeden z dwóch statków instalacyjnych klasy O, który do czasu realizacji projektu będzie wyposażony w nowy i zmodernizowany dźwig o udźwigu 1600 ton metrycznych w promieniu 40 metrów.

Zostaw komentarz

Strona główna » Jednostki Wind Orca i Wind Osprey zostaną wyposażone w nowe dźwigi