Już nie tylko Łeba i Ustka. Środki z KPO może otrzymać Darłowo

15 marca 2024 r. ruszyły konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Rząd zaproponował zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. W projekcie rewizji są także propozycje zmiany zakresu i opisu inwestycji budowy infrastruktury terminalowej dla offshore wind. Według dokumentów wsparcie otrzyma m.in. Darłowo jako miejsce lokalizacji portu serwisowego.

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła podczas konferencji, że rząd chce wzmacniać trzy filary rozwojowe. Pierwszy z nich to polskie elektrownie wiatrowe na Bałtyku, na które zostaną przeznaczone środki rzędu ponad 20 mld zł. Podkreśliła, że kluczową inwestycją jest polski terminal instalacyjny w Gdańsku. W propozycji zmian wsparcie popłynie na trzecia lokalizację portu serwisowego – Darłowo. Szczegółowe informacje na temat rewizji znajdziesz TUTAJ.

Proponowane zmiany – trzy porty serwisowe

W pierwotnym założeniu KPO w ramach inwestycji „B2.2.3. Budowa infrastruktury terminalowej offshore” wsparcie na inwestycje miały otrzymać tylko Ustka i Łeba. W propozycji zakresu wskaźnika B38G rozszerzono punkt o „przebudowę falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”. W opisie inwestycji pojawił sią zapis „trzy terminale serwisowe dla morskiej energetyki wiatrowej, które będą stanowić kluczową infrastrukturę obsługującą instalacje morskie, powstaną w portach w Łebie, Ustce i Darłowie”.

W opisie kamienia milowego „B38G Budowa morskich terminali serwisowych w Łebie, Ustce” dodano „Darłowo wraz informacją „Inwestycja w Darłowie będzie polegać na przebudowie falochronu i budowie ostrogi”.

Ponadto w miejsce informacji „realizacja inwestycji w morski terminal instalacyjny i morskie terminale serwisowe w Łebie i Ustce zakończy się do dnia 30 czerwca 2026 r.” zaproponowano następującą zmianę ” zakończenie prac betoniarskich pod morski terminal instalacyjny oraz zakończenie budowy w morskich terminalach serwisowych w Łebie Ustce i Darłowie do 30 czerwca 2026 roku”.

Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie Falochronu Zachodniego w Darłowie o szerokości nadbudowy od 17,00 do 18,00 m i łącznej długości całkowitej 356,45 m.b. Rzędna korony oczepu +2,35 m n.p.m. Konstrukcję falochronu stanowić będzie grodza wykonana ze ścianki szczelnej zwieńczona żelbetową nadbudową zabezpieczoną od strony odmorskiej narzutem kamiennym. W ramach zadania planowana jest również budowa ostrogi zabezpieczającej przed falowaniem w porcie Darłowo.

Inwestycja ma na celu zabezpieczenie istniejących nabrzeży, celem zwiększenia bezpieczeństwa oraz poprawy ich funkcjonowania. Ostroga o szerokości nadbudowy 8,30 m i łącznej długości całkowitej 100 m.b. Rzędna korony oczepu +2,35 m n.p.m. Konstrukcję stanowić będzie grodza wykonana ze ścianki szczelnej zwieńczona żelbetową nadbudową zabezpieczoną od strony północnej narzutem kamiennym.

Podkreślono, że inwestycja osiągnęła już znaczny stopień przygotowania do realizacji. Do początku lutego 2024 r. wykonano: projekt koncepcji przebudowy falochronów wraz z nową ostrogą; projekt robót geologicznych dla trzech obiektów hydrotechnicznych wraz z decyzjami zatwierdzającymi; zatwierdzono analizę nawigacyjną. Uzyskano też następujące decyzje:
– Decyzję Ministra Infrastruktury na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich dla falochronu wschodniego;
-Decyzję Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich dla falochronu zachodniego,
-Wstępny projekt Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach Przedsięwzięcia sporządzony przez Regionalną Dyrekcje Ochrony Środowiska w Szczecinie,
-Decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Harmonogram zakłada uzyskanie pozwolenia na budowę w maju 2024 r., zakończenie procedury przetargowej na wybór wykonawcy robót budowlanych w październiku 2024 r., realizację robót budowlanych od listopada 2024 r. do maja 2026 r., uzyskanie decyzji pozwolenie na użytkowanie w czerwcu 2026 r. Wskaźnikiem dla tej inwestycji jest uzyskanie decyzji pozwolenie na użytkowanie dla falochronu zachodniego wraz z ostrogą.

Wsparcie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej (MEW), wymaga stworzenia odpowiedniego zaplecza portowego offshore, zarówno w zakresie zapewniającym możliwości instalacji komponentów wież wiatrowych, jak i serwisowania MEW w trakcie eksploatacji.

– Krajowy Plan Odbudowy w przypadku dostępności środków uwzględnia możliwość uruchomienia kolejnych inwestycji w infrastrukturę dedykowaną na potrzeby obsługi offshore wind poza już wskazanymi lokalizacjami – czytamy w dokumencie.



Aktualna alokacja na inwestycje „B.2.2.3 Budowa infrastruktury terminalowej offshore” w wysokości 366 mln euro z uwagi na występowanie pomocy publicznej w przypadku „B37G Budowa terminalu instalacyjnego offshore”, uwzględnia rezerwę wynikającą z różnicy między kosztami całkowitymi zaakceptowanymi przez KE, a poziomem pomocy publicznej, jaka może być udzielona dla tej inwestycji. Pomoc publiczna może być udzielona jedynie do poziomu luki w finansowaniu. Koszty przebudowy falochronu zachodniego wraz z ostrogą, szacowane na kwotę około 200.723.000,00 zł brutto. Vat zostanie rozliczony zgodnie z procedurą dla państwowych jednostek budżetowych realizujących ten projektu.

Zostaw komentarz

Strona główna » Już nie tylko Łeba i Ustka. Środki z KPO może otrzymać Darłowo