Jest decyzja o pozwoleniu na budowę portu instalacyjnego w Świnoujściu

2 października 2023 r. została wydana decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego w sprawie pozwolenia na budowę portu instalacyjnego do obsługi morskich farm wiatrowych w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Publiczne obwieszczenie decyzji nastąpi 5.10.2023 r. Prace budowlane ruszą w październiku.

Decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 92/2023 dotyczy budowy portu instalacyjnego na działkach nr 245/5, nr 244, nr 246 obręb 14 Warszów. Tym samym Wojewoda zatwierdził projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno – budowlany. Pozwolenia na budowę otrzymuje
Orlen Neptun II Sp. z o.o.

Inwestycja usytuowana jest w części na terenie portu morskiego w Świnoujściu po wschodniej stronie Świny na terenie po byłej Stoczni Remontowej Gryfia S.A.

Zamierzenie budowlane obejmuje budowę budynków biurowego, warsztatowego z częścią socjalną i wiatą wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu.

(*obok na zdjęciu pierwsza strona decyzji nr 92/2023)

W dniu 22.09.2023 r. wpłynął wniosek Pawła Szawłowskiego, reprezentującego Orlen Neptun II Sp. z o.o., o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji o pozwoleniu na budowę. Inwestor wnioskując wskazał na ważny interes strony i interes społeczny – czytamy w decyzji.

Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej jest istotna dla rozwoju cywilizacyjnego, a jej realizacja leży w interesie społecznym. Przedsięwzięcie jest związane z poprawą bezpieczeństwa energetycznego państwa„.

Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził spełnienie wymogu wynikającego z art. 108 Kpa i nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Szczegółowe wyjaśnienia znajdują się w decyzji.

Budowa ruszy w październiku 2023 r.

Armen Artwich, członek zarządu spółki Orlen, podczas „Offshore – koncesje w polskich obszarach morskich” odczytał list prezesa Orlenu Daniela Obajtka do uczestników konferencji. Prezes wskazał, że w październiku 2023 r. Orlen rozpocznie budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu, która ma zakończyć się na przełomie 2024 i 2025 r. Będzie to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.

Nabrzeża i place składowe portu pozwolą na transport i montaż najnowocześniejszych turbin wiatrowych o mocy 15 MW i większych. Terminal posłuży w pierwszej kolejności do realizacji projektu Baltic Power, następnie będzie wspierał realizację projektów innych deweloperów oraz kolejnych inwestycji Grupy Orlen na Bałtyku. Szacuje się, że 100 miejsc pracy powstanie w związku z budową pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu, a następne 50 przy budowie portu serwisowego farmy Baltic Power w Łebie.

Przypomnijmy, że za lądową część portu odpowiada Orlen, natomiast za morską – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ). We wrześniu br. dowiedzieliśmy się, że Grupa Orlen wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Została nim spółka Budimex. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe. 

22 sierpnia 2023 r. na wniosek ZMPSiŚ została wydana decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 77/2023 o pozwoleniu na budowę „terminalu instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi morskich farm wiatrowych” w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” na terenie portu morskiego w Świnoujściu działkach nr 244, nr 245/5, nr 246 obręb 0014 Warszów oraz na obszarze morskich wód wewnętrznych na działce nr 1/18 obręb 0014 Warszów.

Zostaw komentarz

Strona główna » Jest decyzja o pozwoleniu na budowę portu instalacyjnego w Świnoujściu