Na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozporządzeniem we współpracy w porozumieniu z Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Autorzy projektu wyjaśniają, że projekt jest przygotowywany ze względy na utratę mocy w dniu 20 września 2024 r. rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 645). Wynika to ze zmiany przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia w tej sprawie przez ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
-W celu uniknięcia braku regulacji dot. warunków technicznych dla morskich budowli hydrotechnicznych należy wydać nowe rozporządzenie w terminie do dnia 20 września 2024 r. – czytamy w wyjaśnieniach.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej uznaje, że rozporządzenie z 1998 r. nie wymaga zasadniczej zmiany w zakresie przepisów merytorycznych, w związku z czym projektowane rozporządzenie powiela w zdecydowanej większości dotychczasowe regulacje.
Proponowane zmiany
Projektowane rozporządzenie zostało zaktualizowane zgodnie z wymaganiami określonymi w upoważnieniu ustawowym. Dodatkowo niewielkie zmiany w projekcie dotyczą kwestii legislacyjnych i redakcyjnych (m.in. rezygnacja z korzystania z liczby mnogiej, weryfikacja odesłań, ujednolicenie terminologii z aktami normatywnymi wydanymi po dacie wydania rozporządzenia z 1998 r.).
Przewidziano też drobne zmiany merytoryczne w projekcie dotyczą m.in. zmian w definicjach (akwatorium, analiza nawigacyjna, basen portowy, morska budowla hydrotechniczna, pirs, pomost, poler efulacyjne) czy w podziale morskich budowli hydrotechnicznych (zmiana w zakresie zejść na plażę).
Zmiany dotyczą także wyłączenia z zakresu rozporządzenia morskich farm wiatrowych oraz zespołów urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskich farm wiatrowych oraz doprecyzowania odesłań do Polskich Norm.
„W myśl § 1 ust. 4 przepisów projektowanego rozporządzenia nie będzie stosowało się do morskich farm wiatrowych, o których mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1385, 1681 i 1762), zwanej dalej „ustawą o MFW”, oraz do zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, o którym mowa w art. 3 pkt 13 ustawy o MFW. Powyższe wyłączenie wynika z uregulowania wymagań dla tych obiektów w innych aktach prawnych, tj. w art. 82 i 83 ustawy o MFW oraz w rozdziale 5A ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666 i 2005)”.
Dokonano także szeregu drobnych nowelizacji wynikających z praktyki stosowania przepisów, proponowanych m.in. przez zarządy portów morskich oraz dyrektorów urzędów morskich.
Szczegółowe propozycje zmian można znaleźć na stronach RCL