Ørsted rezerwuje u Cadeler statek instalacyjny klasy A dla komponentów XXL

Duński inwestor Ørsted oraz Cadeler podpisali długoterminową umowę dzierżawy nowo wybudowanego statku do instalacji farm wiatrowych. Dzięki umowie Ørsted zabezpieczył dostępność statku instalacyjnego od pierwszego kwartału 2027 r. do końca 2030 r. na potrzeby nadchodzących projektów morskich farm wiatrowych. Jest to dla Duńczyków element „zarządzania ryzykiem i realizacja programu budowy morskich elektrowni wiatrowych do 2030 roku oraz w kolejnej dekadzie„.

Przypomnijmy, że jednostki instalacyjne klasy A mają konstrukcję hybrydową, dzięki czemu mogą transportować i instalować zarówno fundamenty, jak i turbiny (WTG). Te nowe jednostki są zaprojektowane do transportu do sześciu fundamentów monopalowych XXL w ramach pojedynczego rejsu w obie strony. Dodatkowo można je szybko przekształcić ze statków do instalacji fundamentów w statki do instalacji generatorów turbin wiatrowych (WTG). Podobnie jak nowe jednostki klasy P, statki klasy A mogą transportować i instalować siedem kompletnych 15-MW zestawów wiatrowych lub pięć ponad 20-MW turbin. Ta wydajność zmniejsza liczbę kursów na obszarów morskiej farmy wiatrowej wymaganych dla każdego projektu, ostatecznie przyspieszając prędkość instalacji całej elektrowni.

Jak czytamy w komunikacie, współpraca Ørsted i Cadeler opiera się „na istniejących synergiach i pracy przy projekcie MFW Hornsea 3, która służy jako inauguracyjny projekt instalacji fundamentów przez Cadeler”. Firma Cadeler jest wiodącym globalnym wykonawcą prac w zakresie budowy, konserwacji i demontażu morskich farm wiatrowych. Pochodząca z Danii spółka od ponad 15 lat specjalizuje się w montażu turbin dla projektów offshore wind. Cadeler jest firmą typu pure play, działającą wyłącznie w branży morskiej energetyki wiatrowej, z naciskiem na bezpieczeństwo i środowisko. Cadeler jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Oslo (ticker: CADLR) i na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku (ticker: CDLR).

– Zabezpieczenie długoterminowej zdolności produkcyjnej ze strategicznymi dostawcami jest kluczowe dla Ørsted, aby budować współpracę i wspólnie zarządzać ryzykiem i realizacją naszego programu budowy morskich elektrowni wiatrowych do 2030 roku i później – mówi Patrick Harnett, dyrektor operacyjny Ørsted.

Projekty morskich farm wiatrowych rozwijają się zarówno pod względem skali, jak i złożoności, co sprawia, że zarządzanie ryzykiem i zabezpieczanie łańcuchów dostaw staje się coraz bardziej istotne z każdym dniem. Mikkel Gleerup, dyrektor generalny Cadeler, powiedział, że zobowiązaniem firmu wobec partnerów jest „minimalizowanie ryzyka projektowego oraz oferowanie niezrównanej elastyczności floty i pewności dostaw”.

Kontrakt wiąże się z ogłoszoną 12 października 2022 r. umową rezerwacji statku w oparciu o czteroletnie wykorzystanie statku klasy A Cadeler, jeśli wszystkie opcje zostaną wykorzystane.

Cadeler w Polsce

W lutym 2024 r. informowaliśmy, że Grupa PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji drugiej części turbin wiatrowych dla projektu MFW Baltica 2. Instalacja turbin wiatrowych dla Baltica 2 została podzielona na dwa etapy, a wykonawcę każdego z nich wyłoniły oddzielne postępowania przetargowe. Drugą partię turbin zainstaluje firma Cadeler i tym kontraktem PGE i Ørsted sfinalizowały umowy na instalację turbin. Na początku stycznia br. kontrakt na instalację pierwszej partii turbin został przyznany norweskiemu Fred. Olsen Windcarrier.

Natomiast w ramach projektu MFW Baltic Power Cadeler zainstaluje 76. W lipcu 2023 r. inwestor podpisał wiążącą umowę. Wówczas informowano, że działania mają się rozpocząć jeszcze w 2024 r., a instalacja turbin wiatrowych w 2025 r. W tym projekcie Cadeler wykorzysta jeden z dwóch statków instalacyjnych klasy O, który do czasu realizacji projektu będzie wyposażony w nowy i zmodernizowany dźwig o udźwigu 1600 ton metrycznych w promieniu 40 metrów.

Duński producent Vestas dostarczy turbiny i będzie to jeden z pierwszych przypadków wykorzystania nowego modelu turbin V236-15.0 MW na skalę komercyjną.

Zostaw komentarz

Strona główna » Ørsted rezerwuje u Cadeler statek instalacyjny klasy A dla komponentów XXL