Polska jednostka CTV coraz bliżej

Zakończył się wstępny etap projektowania polskiej jednostki CTV dla Lotos Petrobaltic z Grupy Orlen. Łącznie mają powstać trzy takie statki, które będą wykorzystywane na polskich wodach Morza Bałtyckiego.

Jak poinformowała gdańska firma Seatech Engineering, odpowiedzialna za zaprojektowanie jednostki, wykonano testy obliczeń mechaniki płynów (CFD) na modelowym zbiorniku w Centrum Techniki Okrętowej S.A. przewidującym wymaganą moc statku.

– Wspólnie z Centrum Technologicznym Wavelength analizujemy koncepcję napędu dwupaliwowego (metanol i olej napędowy). Projekt statku będzie wyjątkowy – nie mieliśmy wcześniej jednostki CTV napędzanej metanolem. Docelowo będzie to wersja z napędem hybrydowym, wspieranym przez dedykowany system akumulatorów – poinformowało Seatech Engineering.

Jednostka projektowana dla Lotos Petrobaltic będzie aluminiowym katamaranem o długości ok. 30 m , mogącym przetransferować do 24 techników i do 5 członków załogi wraz wyposażenie niezbędne do pracy na morskiej farmie wiatrowej.

Ponadto statek zapewni wsparcie dla jednostek dla obsługi budowy i eksploatacji farm (SOV) wykonując operacje w ich obszarze, zwiększając tym samym możliwości serwisowania turbin. Statek zostanie zaprojektowany tak, aby móc pracować przy falach morskich o wysokości do 1,75 m. Ma mieć maksymalny zasięg 150 mil morskich od portu i osiągać prędkość do 24 węzłów.

Jak informowaliśmy, umowa na zaprojektowanie jednostki została podpisana 12 października 2023 r. Kilka dni wcześniej Lotos Petroobaltic z Grupy Orlen podpisał umowę z Agencją Rozwoju Przemysłu przy współpracy przy trzech jednostkach CTV.

Zgodnie z zapisami umowy, wyznaczona spółka z Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu pozyska oferty od stoczni na budowę 3 takich jednostek, pozyska finansowanie, a następnie dostarczy gotowe już statki i odda je spółce LOTOS Petrobaltic w czarter typu bareboat (czyli bez załogi). Jednostki mają zostać zbudowane przez polskie stocznie, na podstawie projektu polskiego biura projektowego na podstawie dostarczonego przez LOTOS Petrobaltic projektu technicznego.

Pod koniec stycznia Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że pracuje nad zaangażowaniem Polskich Linii Oceanicznych (PLO) w proces zamawiania trzech małych jednostek CTV dla polskiej spółki projektowej Baltic Power.

Przypomnijmy również, że ambicje w zakresie floty dla morskich farm wiatrowych ma PŻB Offshore. Jak informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, Radosław Michalak, prezes spółki, stwierdził, że docelowo PŻB Offshore ma eksploatować statki serwisowe.

Źródło: Seatech Engineering, własne

Zostaw komentarz

Strona główna » Polska jednostka CTV coraz bliżej