ARP może zaangażować Polskie Linie Oceaniczne w proces zamawiania jednostek CTV

Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) pracuje nad zaangażowaniem Polskich Linii Oceanicznych (PLO) w proces zamawiania trzech małych jednostek serwisowych (CTV) dla polskiej spółki projektowej Baltic Power – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Niewykluczone, że w grę wchodzi również udział w procesie zamawiania i eksploatacji jednostek SOV dla obsługi budowy i eksploatacji farm offshore wind.

Jak wskazał resort, jednym z kluczowych celów PLO, których większościowym akcjonariuszem jest ARP, jest uzyskanie znaczącej pozycji rynkowej w sektorze polskiej gospodarki morskiej, w morskich przewozach średniodystansowych, głównie ładunków gestorów państwowych, z wykorzystaniem floty własnej i czarterowanej, bądź w formie spedycji.

– Realizacji tego celu służyć będzie dalsza rozbudowa posiadanej floty oraz zakresu świadczonych usług. Spółka zamierza pozyskać kolejne statki do zarządu technicznego i prowadzi rozmowy z potencjalnymi klientami, głównie podmiotami z udziałem Skarbu – poinformował resort.

Resort przekazał, że ARP prowadzi prace projektowe celem zaangażowania Polskich Linii Oceanicznych w proces zamawiania trzech małych jednostek serwisowych (CTV), na które zapotrzebowanie wyraził jeden z podmiotów z Grupy ORLEN – Baltic Power.

W tym kontekście resort infrastruktury stwierdza, że realizacja inwestycji umożliwi rozszerzenie działalności spółki o nowy sektor żeglugowy związany z morską energetyką wiatrową, a tym samym wpłynie na zwiększenie jej przychodów.

– Rozważany jest także udział PLO w procesie zamawiania i eksploatacji większych jednostek serwisowych (SOV) dla obsługi budowy i eksploatacji morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku – poinformowało ministerstwo infrastruktury.

ARP wesprze Orlen w budowie statków CTV

Jak informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl, w październiku 2023 r. LOTOS Petrobaltic z Grupy Orlen podpisał umowę o współpracy z ARP przy budowie trzech jednostek CTV na potrzeby realizacji projektów morskich farm wiatrowych. Porozumienie dotyczy również zabezpieczenia finansowania na realizację projektu. Jednostki, które mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026, będą mogły być również wykorzystywane podczas prac instalacyjnych oraz przy układaniu kabli.

Przypomnijmy również, że ambicje w zakresie floty dla morskich farm wiatrowych ma PŻB Offshore. Jak informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, Radosław Michalak, prezes spółki, stwierdził, że docelowo PŻB Offshore ma eksploatować statki serwisowe.

– Rozwój powinien być wzmocniony poprzez zakup lub pozyskanie jednostek typu CTV, OSV. co będzie przysłowiowym postawieniem kropki nad ,,i” – dodał.

Zostaw komentarz

Strona główna » ARP może zaangażować Polskie Linie Oceaniczne w proces zamawiania jednostek CTV