W Darłowie powstanie dodatkowy terminal techniczny – rząd zaakceptował rewizję KPO

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej. Zgodnie z rewizją, powstanie dodatkowy „terminal techniczny w Darłowie, który będzie umożliwiał budowę farm wiatrowych”.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ma wzmocnić polską gospodarkę po kryzysie, który wywołała pandemia COVID-19. Resort wyjaśnia, że chodzi także o sprostanie wyzwaniom, jakie pojawiły się w obliczu napaści Rosji na Ukrainę. Pieniądze będą zainwestowane m.in. w zieloną transformację gospodarki, rozwój technologiczny, rozwiązania cyfrowe oraz poprawę dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych.

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy

Zmiany zaproponowane w KPO mają na celu dostosowanie przyjętych zobowiązań do realnych możliwości Polski. Założeniem dla rewizji KPO jest jej ograniczenie do zmian, które są niezbędne do skutecznej realizacji reform i inwestycji. Są one szczególnie istotne dla dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Zmieniony KPO przyczyni się lepszej realizacji działań m. in. w obszarach:

  • zielonej transformacji;
  • inteligentnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego:
    • rozwoju miejsc pracy,
    • wsparcia produktywności i konkurencyjności,
    • badań naukowych oraz innowacji,
    • wsparcia dla rynku wewnętrznego, z silnymi małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
  • opieki zdrowotnej;
  • transformacji cyfrowej;
  • polityki na rzecz dzieci i młodzieży, w tym rozwoju edukacji i umiejętności.

Jak czytamy w dokumentacji, w ramach konsultacji rewizji KPO wpłynęły uwagi dotyczące budowy infrastruktury terminalowej dla offshore wind o dodatkowe lokalizacje w Kołobrzegu i Władysławowie.

Najważniejsze zmiany finansowe w KPO

  • Podwyższone zostanie finansowanie inwestycji dotyczącej poprawy efektywności energetycznej w budynkach wielorodzinnych.
  • Budżet inwestycji wzrośnie ze 100 mln euro do 240 mln euro.
  • Zwiększy się finansowanie inwestycji zawiązanej z dywersyfikacją i skracaniem łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych.
    • Budżet inwestycji wzrośnie o 600 mln euro. To oznacza wzrost środków dla rolników i polskiej wsi do 2,5 mld euro.
  • Podwyższona zostanie pomoc dotycząca rozwoju opieki długoterminowej poprzez modernizację infrastruktury placówek leczniczych w powiatach.
    • Budżet inwestycji wzrośnie ze 150 mln euro do 300 mln euro.

Najważniejsze zmiany inwestycyjne

  • Poszerzona zostanie grupa odbiorców bonu na laptopa. Będzie on skierowany także do nauczycieli klas 1-3.
  • Powstanie dodatkowy terminal techniczny w Darłowie, który będzie umożliwiał budowę farm wiatrowych.
  • Rewizja wprowadzi także od 1 stycznia 2026 r. bon senioralny, który będzie przysługiwał osobom w wieku powyżej 75. lat, które będą potrzebowały pomocy w podstawowych czynnościach dnia codziennego.
  • Uwzględnione zostanie wsparcie dotyczące ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS), w ramach ośrodków kooperacyjnych w Krajowej Sieci Onkologicznej.
  • Do KPO dodane zostaną dwie nowe podinwestycje dotyczące rozwoju e-usług publicznych:
    • wsparcie dla powszechnego stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją;
    • zwiększenie poziomu cyfryzacji usług i procesów Krajowej Administracji Skarbowej.

Wsparcie dotyczące nabycia pojazdów elektrycznych

Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. W ramach rewizji KPO utworzony zostanie nowy instrument finansowy dotyczący pomocy w nabyciu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne. Rozwiązanie pozwoli na popularyzację technologii i zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych w Polsce.

  • Inwestycja będzie dotyczyć dotacji na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych).
    • W przypadku dotacji do zakupu używanego pojazdu, pomoc pokrywać będzie część ceny. Wsparcie wyniesie nie więcej niż 40 tys. zł dla osoby fizycznej.
    • W przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego, wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wielkości opłaty wstępnej.
  • Wsparcie będzie podwyższone o 10%, jeśli dana osoba złoży zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdu spalinowego, który był w jej posiadaniu od co najmniej 3 lat.
  • Aby umożliwić nabycie pojazdu przez osoby mniej zamożne, wsparcie będzie zwiększone o kolejne 10%, jeśli dochód danej osoby był niższy niż 135 tys. zł (za rok poprzedzający złożenie wniosku o dotację).
  • W celu ograniczenia wsparcia najdroższych pojazdów elektrycznych, wprowadzony zostanie limit cenowy.
    • W przypadku pojazdów nowych będzie to 225 tys. zł, a w przypadku pojazdów używanych – 150 tys. zł.
    • Pojazd używany nie będzie mógł być starszy niż 4 lata.

Darłowo na mapie offshore wind

Miasto Darłowo podpisało w kwietniu 2024 r. listy intencyjne z firmami zainteresowanymi obsługą morskich farm wiatrowych. Według informacji są to podmioty Orlen Neptun i Morska Agencja Gdynia. Rosną też szanse na pozyskanie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy na rozwój niezbędnej infrastruktury portowej w naszym mieście. Mowa o projektach wartych około 275 milionów złotych.

Zainteresowanie Darłowem rośnie od momentu pojawiania się możliwości dofinansowania rozwoju infrastruktury ze środków KPO. Przypomnijmy, że 15 marca 2024 r. ruszyły konsultacje publiczne rewizji KPO, które zakończono 15 kwietnia. Jak informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl, rząd zaproponował zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. W projekcie rewizji są także propozycje zmiany zakresu i opisu inwestycji budowy infrastruktury terminalowej dla offshore wind. Środki na modernizację falochronów miałby otrzymać port w Darłowie, który mógłby stać się po Ustce i Łebie miejscem, gdzie powstaną bazy serwisowe dla projektów morskich farm wiatrowych. W marcu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało też o możliwości rozszerzenia zakresu inwestycji w porcie w Darłowie w ramach KPO.

– Teraz, w trakcie rewizji zapisów tego dokumentu i w trakcie ponownych rozmów z Komisją Europejską, pojawiła się trzecia lokalizacja – Darłowo. Ten zapis już pojawił się w strategicznych dokumentach. – I okazuje się, że to my jesteśmy świetnie przygotowani do tego, by to właśnie u nas wdrażać konkretne inwestycje. Rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury i Komisją Europejską mają w efekcie dać zielone światło do wydatkowania milionów złotych z KPO właśnie w naszym porcie – mówił burmistrz Darłowa, Arkadiusz Klimowicz.

Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, KPRM, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » W Darłowie powstanie dodatkowy terminal techniczny – rząd zaakceptował rewizję KPO