Orlen Neptun chce ocenić potencjał Portu Darłowo

Miasto Darłowo ma być jedną z lokalizacji nad polskim Morzem Bałtyckim, gdzie będzie rozwijana infrastruktura niezbędna do obsługi morskich farm wiatrowych. Środki na ten cel mają pojawić się w Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Współpracą z miastem interesują się już pierwsze podmioty, wśród których znalazł się Orlen Neptun. Spółka poinformowała naszą redakcję, że list intencyjny ma wstępny charakter. Celem współpracy jest „ocena możliwości uruchomienia portu serwisowego„.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że władze miasta Darłowo podpisały dwa listy intencyjne z firmami zainteresowanymi obsługą morskich farm wiatrowych z wykorzystaniem lokalizacji w tym mieście – chodzi o Orlen Neptun i Morską Agencję Gdynia.

Zainteresowanie Darłowem rośnie od momentu pojawiania się możliwości dofinansowania rozwoju infrastruktury ze środków KPO. Przypomnijmy, że 15 marca 2024 r. ruszyły konsultacje publiczne rewizji KPO, które zakończono 15 kwietnia. Jak informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl, rząd zaproponował zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. W projekcie rewizji są także propozycje zmiany zakresu i opisu inwestycji budowy infrastruktury terminalowej dla offshore wind. Środki na modernizację falochronów miałby otrzymać port w Darłowie, który mógłby stać się po Ustce i Łebie miejscem, gdzie powstaną bazy serwisowe dla projektów morskich farm wiatrowych. W marcu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało też o możliwości rozszerzenia zakresu inwestycji w porcie w Darłowie w ramach KPO.

– Teraz, w trakcie rewizji zapisów tego dokumentu i w trakcie ponownych rozmów z Komisją Europejską, pojawiła się trzecia lokalizacja – Darłowo. Ten zapis już pojawił się w strategicznych dokumentach. – I okazuje się, że to my jesteśmy świetnie przygotowani do tego, by to właśnie u nas wdrażać konkretne inwestycje. Rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury i Komisją Europejską mają w efekcie dać zielone światło do wydatkowania milionów złotych z KPO właśnie w naszym porcie – mówił burmistrz Darłowa, Arkadiusz Klimowicz.

List dotyczy „możliwości uruchomienia portu serwisowego

Orlen Neptun w odpowiedzi na pytania redakcji OffshoreWindPoland.pl poinformował, że do podpisania listu intencyjnego doszło 10 kwietnia 2024 r.

– Rzeczywiście podpisaliśmy list intencyjny z Darłowem. Dotyczy on potencjalnej możliwości uruchomienia portu serwisowego dla morskich farm wiatrowych – informuje nas Maciej Gelberg z biura komunikacji Orlen Neptun.

Dodał, że jest to bardzo wstępna współpraca.

„Kolejne, możliwe działania, będą uzależnione od ocena potencjału Portu Darłowo w kontekście serwisu morskich farm wiatrowych”.

Edukacja kadr w Darłowie

Darłowo może stać się kolejnym miejscem na mapie Pomorza, gdzie będą też szkolić się kadry dla morskiej energetyki wiatrowej. W marcu informowaliśmy, że Baltic Power, spółka zależna Orlen i Northland Power, rozmawia w tej sprawie z miejscowym Zespołem Szkół Morskich (ZSM).

Uczniowie z Zespołu Szkół Morskich w Darłowie mogą już zdobyć bezpłatnie certyfikaty do pracy na turbinach wiatrowych. We wrześniu 2023 r. ruszył pierwszy projekt szkoleniowy zainicjowany przez Vulcan Training & Consultancy i Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej wart ponad 1 milion złotych. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na nowych, wyspecjalizowanych pracowników w sektorze wiatrowym. Projekt „Wkręć się na wiatraki i pracuj na najwyższym poziomie!” otwiera młodym ludziom ścieżkę kariery w najbardziej perspektywicznej obecnie branży energetyki wiatrowej.

Władze apelowały o pomoc w inwestycjach

W sierpniu 2023 r. na stronach Urzędu Miejskiego w Darłowie pojawił się komunikat, w którym poinformowano, że „od ponad dwóch lat port w Darłowie nie doświadczał żadnych prac podczyszczeniowych. Ta sytuacja skutkuje odmową wejścia niektórych statków, co znacząco wpływa na dynamikę jego działalności”. Jeśli sytuacja nie ulegnie szybkiej poprawie, użytkownicy portu zapowiadali podjęcie kroków prawnych wobec skarbu państwa.

W styczniu 2024 r. do wykazu legislacyjnego prac rządu trafiły projekty rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych dla portów morskich w Szczecinie, Darłowie, Policach, Trzebieży, Gdyni, Gdańsku i Helu, a także w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego dla portów morskich we Władysławowie i Świnoujściu.

© Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy OffshoreWindPoland.pl

Zostaw komentarz

Strona główna » Orlen Neptun chce ocenić potencjał Portu Darłowo