Rząd zajmie się planami zagospodarowania przestrzennego dla portów morskich

Do wykazu legislacyjnego prac rządu trafiły projekty rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych dla portów morskich w Szczecinie, Darłowie, Policach, Trzebieży, Gdyni, Gdańsku i Helu, a także w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego dla portów morskich we Władysławowie i Świnoujściu.

Projekty opracowane przez Ministerstwo Infrastruktury mają zostać przyjęte przez rząd w pierwszym kwartale 2024 r.

Głównym celem planów jest zagospodarowanie morskich wód wewnętrznych w granicach jego obszaru opracowania, w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów. Ponadto, plany mają ograniczyć konflikty obecnie występujące na obszarze opracowań. Będą one również stanowiły podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania obszarów morskich, jednocześnie przyznając priorytety wybranym sposobom użytkowania. Służy temu przyznanie akwenom podstawowych funkcji wiodących, których nie mogą zakłócać inne sposoby ich wykorzystania. Dla każdego z wyznaczonych akwenów zostanie sporządzana jest karta akwenu, w której zawarte są szczegółowe rozstrzygnięcia.

Na razie nie są znane szczegóły planów. Należy jednak wskazać, że część wspomnianych portów ma służyć jako baza instalacyjna lub serwisowa dla morskich farm wiatrowych. W Świnoujściu powstaje terminal instalacyjny. Przypomnijmy również, że baza instalacyjna powstaje w porcie w Gdańsku. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 1 marca 2022 r. zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych wskazano morski Port Gdańsk, jako lokalizację terminala instalacyjnego, przeznaczonego dla potrzeb organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Ma on powstać do dnia 1 czerwca 2025 r. Zgodnie z wcześniejszą wersją uchwały port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Z kolei w porcie we Władysławowie ma powstać baza serwisowa dla projektu realizowanego przez Ocean Winds.

Warto również odnotować, że w okolicy Polic spółka LM Wind Power Blades Poland, firma będąca częścią GE Renewable Energy i zajmującą się produkcją łopat turbin wiatrowych, chce zbudować port przeładunkowy dla łopat wiatrowych. Jak informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie prowadzi postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.

Zostaw komentarz

Strona główna » Rząd zajmie się planami zagospodarowania przestrzennego dla portów morskich