Urobek z prac pogłębiarskich toru wodnego w Świnoujściu może posłużyć do budowy wyspy energetycznej

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na opracowanie studium wykonalności dla projektu budowy toru podejściowego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia urobek pochodzący z prac pogłębiarskich może zostać wykorzystany m.in. do budowy sztucznej wyspy energetycznej jako miejsce dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej połączonej np. z produkcją wodoru.

W ramach inwestycji „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”, oprócz wspomnianego studium, przetarg obejmuje także wykonanie analizy korzyści i kosztów, raportu oddziaływania na środowisko i obszaru Natura 2000, a także raport na odkład urobku do morza. Warto również odnotować, że równolegle Urząd Morski w Szczecinie prowadzi przetarg na sporządzenie dokumentacji geotechnicznej dla budowy falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu.

Jak wskazano w dokumentach przetargowych, inwestycja w pogłębienie toru wodnego ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Termin na składanie ofert upływa 12 lutego 2024 r. Na wykonanie zamówienia wykonawca będzie miał 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami: cena (60%) oraz doświadczenie kierownika projektu (40%).

W ramach planowanego przedsięwzięcia na akwenie żeglugowym ma zostać utworzony tor wodny o głębokości 17,0 m (obecnie 14,5 m – przyp. red.) i wstępnie planowanej szerokości 500 m (parametry i trasa toru zostaną doprecyzowane w analizie nawigacyjnej), obejmującego odcinek długości ok. 70 km. Trasa toru ma przebiegać na odcinku wejściowym/wyjściowym z portu w Świnoujściu wzdłuż toru podejściowego istniejącego, a w rejonie północnej krawędzi kotwicowiska 1 B tor wodny i skręcić na północny-wschód.

Realizacja projektu umożliwi zapewnienie bezpiecznego transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu dla zwiększonej ilości statków o większych parametrach, poprawi bezpieczeństwo nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym, a także pozwoli na zwiększenie przepustowości infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu, spowodowane obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia kolejki statków na istniejącym torze podejściowym.

Jak wynika z dokumentacji przetargowej, urobek pochodzący z prowadzonych prac planuje się odłożyć na klapowiskach, lub wykorzystać do zasilenia plaż, czy też ewentualnie przeznaczyć do budowy sztucznej wyspy energetycznej (do wykorzystania jako miejsce dla energetyki wiatrowej połączonej np. z produkcją wodoru w związku z rozwojem farm wiatrowych w obszarze POM 14.E lub jako siedlisko przyrodnicze).

Obszar 14.E znajduje się na Ławicy Odrzańskiej. Przypomnijmy, że w ramach postępowań rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń (PSZW) prowadzonych przez Ministra Infrastruktury na sąsiednich obszarach 14.E1, 14.E2, 14.E3 i 14.E4 koncesje zdobył Orlen.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich akwen 14.E przeznaczony jest m.in. do pozyskiwania energii z wiatru za pomocą turbin morskich elektrowni wiatrowych.

Urząd Morski wskazuje, że wpływ na wybór wariantu toru wodnego i gospodarowania urobkiem będą miały względy:

  • Ekonomiczne,
  • Środowiskowe,
  • Wyniki przeprowadzonej analizy nawigacyjnej
  • Możliwy termin realizacji 

Trasa nowego toru wodnego według każdego z zaproponowanych wariantów przebiega tak, aby ominąć wody terytorialne państwa ościennego, co pozwoli w sposób niezależny i niekonfliktowy wykonać prace przy budowie toru oraz później utrzymywać zakładane parametry toru oraz niezbędne oznakowanie nawigacyjne w pełnej sprawności.

Przypomnijmy, że 25 lipca 2023 r. podpisano pre-umowę dofinansowania zadania pn. „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Umowa została zawarta pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, który będzie odpowiadał za realizację zadania. Całkowita wartość zadania objętego dofinansowaniem wynosi 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to dofinansowanie ze środków unijnych.

Źródło: Urząd Morski w Szczecinie

Zostaw komentarz

Strona główna » Urobek z prac pogłębiarskich toru wodnego w Świnoujściu może posłużyć do budowy wyspy energetycznej