Kontrola morskich budowli hydrotechnicznych – pojawił się projekt rozporządzenia

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli
morskich budowli hydrotechnicznych.

Przy projekcie „rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych” współpracują eksperci Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu, aby uniknąć sytuacji, w której nie będą obowiązywać żadne przepisy wykonawcze dotyczące warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych istnieje potrzeba wydania przez Ministra Infrastruktury, który jest aktualnie ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, rozporządzenia w tej sprawie. Projektowane rozporządzenie zastąpi czasowo utrzymane w mocy rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej z dnia 23 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych (Dz. U. poz. 1516).

Autorzy projektu wyjaśniają ponadto, że potrzeba zapewnienia obowiązywania przepisów w zakresie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych zachodzi ze względu na zmianę przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia w tej sprawie przez ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. 20 września 2024 r. upłynie termin obowiązywania dotychczasowego rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej z dnia 23 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych, które zostało czasowo utrzymane w mocy

Propozycje rozwiązań

W projekcie zaproponowano niewielkie zmiany uaktualniające i doprecyzowujące dotychczasowe rozwiązania. Zmiany te dotyczą m.in. wyłączenia z zakresu rozporządzenia morskich farm wiatrowych oraz zespołów urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskich farm wiatrowych, zapewnieniu zgodności z siatka pojęciową stosowaną aktualnie na gruncie ustawy upoważniającej, doprecyzowania odesłań do Polskich Norm oraz uszczegółowieniu kwestii uzyskiwania atestów badania podwodnego.

„W myśl § 1 przepisów projektowanego rozporządzenia nie będzie stosowało się do morskich farm wiatrowych, o których mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz do zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy, o którym mowa w art. 3 pkt 13 ustawy o MFW. Powyższe wyłączenie wynika z uregulowania wymagań dla tych obiektów w innych aktach prawnych, tj. w art. 82 i 83 ustawy o MFW oraz w rozdziale 5A ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim”.

Zgodnie z projektem dokonano także szeregu drobnych nowelizacji wynikających z praktyki stosowania przepisów, proponowanych m.in. przez zarządy portów morskich oraz dyrektorów urzędów morskich.

Ponadto, zaproponowano przepisy zapewniające zgodność projektu z wymaganiami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Osiągnięcie założonego w projektowanym rozporządzeniu celu przy użyciu innych środków nie jest możliwe.

W projekcie rozporządzenia zaproponowano zwiększenie zakresu badań (z chlorków na związki chloru). Jak wyjaśniono w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), związki chloru to związki o większym znaczeniu i zasięgu niż same chlorki, a są równie szkodliwe dla konstrukcji morskich. Zwiększenie zakresu badań pozwoli na skuteczniejsze zabezpieczenie konstrukcji morskich. Będzie się to jednak wiązało ze wzrostem kosztów i czasu przeprowadzania badań. Zwiększy się liczba dokumentów oraz czas na przeprowadzenie badań oraz ich koszt.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia i będzie wykonywane w sposób ciągły.

Zostaw komentarz

Strona główna » Kontrola morskich budowli hydrotechnicznych – pojawił się projekt rozporządzenia