W okresie wakacyjnym Ustka kojarzy nam się głównie z morzem, plażą i słońcem. Niedługo zapewne będzie kojarzyła się z także w morską energetyką wiatrową. Nie możemy jednak zapominać, że w Ustce zlokalizowany jest Morski Port Wojenny, zaś o jego strategicznym znaczeniu przesądza sąsiedztwo amerykańskiej bazy rakietowej US Navy w Redzikowie i bliskie położenie poligonu Wicko. Czy ma to jednak znaczenie dla inwestorów branży offshore wind? Zastanawia się Karol Sienkiewicz, radca prawny z Kancelarii Sienkiewicz i Zamroch Radcowie Prawni Sp.p.
Port morski oraz….
Dla gospodarki morskiej podstawowe znaczenie ma pojęcie portu morskiego. Znaczenie tego pojęcia wyjaśnia ustawa o portach i przystaniach morskich jako „akweny i grunty oraz związaną z nimi infrastrukturę portową, znajdujące się w granicach portu”. Tak rozumiany port to zatem nic innego jak „obiekt gospodarczy usytuowany na styku lądu z morzem odpowiednio przygotowany pod względem techniczno-technologicznym i organizacyjnym do obsługi obrotów handlu realizowanych drogą morską, a także do obsługi środków transportu morskiego i lądowego zaangażowanych w ich przewozie” (zgodnie z definicją stosowaną w statystyce publicznej). W tym zatem kontekście kluczowe są zatem granice owych portów, skoro to co się w nich mieści stanowić będzie właśnie port morski.
Granice portu morskiego, stosownie do przepisów ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, określa minister właściwy do spraw gospodarki morskiej (czyli aktualnie Minister Infrastruktury) – od strony morza samodzielnie, od strony lądu zaś po zasięgnięciu opinii właściwych rad gmin. Nie jest on jednak właściwy do określenia granic morskiego portu wojennego.
… port wojenny
Wskazana powyżej ustawa o obszarach morskich definiuje pojęcie morskiego portu wojennego jako „obszar portu morskiego lub te jego części, które są przeznaczone do wykorzystywania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez nie zarządzane i utrzymywane.” Znowu zatem kluczowe jest wskazanie obszaru (granic) tego portu. Kompetencje w tym zakresie ma Minister Obrony Narodowej, który – w porozumieniu z Ministrem Infrastruktury – określa granice morskich portów wojennych, mając na względzie zapewnienie obronności i bezpieczeństwa państwa, a także przyjęte strategie rozwoju portów.
W aktualnym stanie prawnym wydano dotychczas sześć rozporządzeń, wszystkie w pierwszej połowie 2020 r., a to dla Morskiego Portu Wojennego Dziwnów, Kołobrzeg, Świnoujście, Gdynia, Hel-Zachód oraz Ustka.
Morski Port Wojenny w Ustce
Granice Portu Wojennego w Ustce zostały określone stosownym rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z 7 lutego 2020 r. (Dz.U. poz. 301). Zgodnie z jego przepisami port ten stanowią dwa odrębne obszary, ograniczone liniami geodezyjnymi, wskazane na mapie załączonej do rozporządzenia.
![](https://i0.wp.com/offshorewindpoland.pl/wp-content/uploads/2023/07/Port-Wojenny-Ustka.png?resize=640%2C444&ssl=1)
Teren portu wojennego obejmuje zatem całość nabrzeża darłowskiego (w portach każde nabrzeże ma własną nazwę, w Ustce jest ich prawie 20) na lewym brzegu ujścia rzeki Słupia (jest to obszar 2) oraz nie połączony z tym nabrzeżem zabudowany teren na południe od Basenu Węglowego, tuż obok Stacji Ratownictwa Morskiego (obszar nr 1). Teren nabrzeża jest dostępny dla osób postronnych, nie został w żaden sposób wyłączony czy ograniczony, obszar nr 1 jest zaś ogrodzony. Spacerując zatem po porcie w Ustce można całkiem nieświadomie znaleźć się na terenie Morskiego Portu Wojennego. A przy odrobinie szczęścia to i zdjęcie z jakimś okrętem wojennym można zrobić (jakiś czas temu cumowała tam m.in. korweta ORP GROM).
Port wojenny, chociaż jest portem morskim, nie podlega regulacjom ustawy o portach i przystaniach morskich. Na podstawie tej ustawy podmiotowi zarządzającemu portem (ewentualnie Skarbowi Państwa) przysługuje jedynie prawo pierwokupu nieruchomości położonych w tym porcie. Trudno się jednak spodziewać, by w najbliższym czasie grunty te miały być przedmiotem obrotu.
Ograniczenia dla inwestorów
Jednak czy to, że na terenie portu morskiego w Ustce znajduje się również Morski Port Wojenny ma jakieś znaczenie dla inwestorów chcących realizować np. bazy serwisowe na tym obszarze? Bezpośrednio niewielkie.
Teren Portu Wojennego w Ustce objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Ustka pn. „Tereny Portu”, uchwalonym 14 listopada 2019 r. (Uchwała Nr XIV/141/2019). W tym wypadku pojęcie „objęty” należy traktować dosłownie, albowiem postanowienia planu oznaczają ten teren jako TZM.20 i TZM.21 (czyli zamknięty teren wojskowy) i wskazują jedynie jego zewnętrzne linie rozgraniczające. Na tych terenach sposób zagospodarowania i warunki zabudowy określa się na podstawie przepisów odrębnych. Plan miejscowy tych zagadnień w ogóle nie porusza.
Cały teren objęty tym miejscowym planem z 2019 r. (trzeba pamiętać, że nie jest to jedyny plan dla terenów portu morskiego w Ustce) przewiduje przeznaczenie gruntów sąsiadujących z portem wojennym jako usługi morskie oraz urządzenia portu morskiego. Zakres ten obejmuje usługi przeładunkowe, produkcyjne, rybackie, transportu pasażerskiego oraz turystyczne, których świadczenie wyklucza zaplecze noclegowe (zabudowa mieszkaniowa i hotelowa jest zabroniona).
Oznacza to, że akurat ten plan miejscowy z 2019 r. (w przeciwieństwie do innych obowiązujących z porcie) w ogóle nie przewiduje prowadzenia działalności w zakresie np. serwisu morskich farm wiatrowych. Wynika z tego, że głównym ograniczeniem dla działalności inwestorów w branży offshore na terenie portu w Ustce, oczywiście w obszarze na którym znajduje się Morski Port Wojenny (tereny TZM. 20 i 21) jest sama treść MPZP a nie okoliczność, że znajduje się tam teren wojskowy. Jeżeli w przyszłości plan ten zostanie zmieniony, to prawdopodobnie wprowadzone zostaną w nim ograniczenia analogiczne do tych, które są ujęte w innych planach, czyli dotyczące np. tego, że Ustka jest uzdrowiskiem. Nie można jednak wykluczyć, że Port Wojenny w Ustce będzie rozbudowany, co z jednej strony wprowadzi zapewne ograniczenia dla działek sąsiadujących a z drugiej jednak przyczyni się do poprawy warunków żeglugi w porcie (choćby poprzez jego pogłębienie).
Niezależnie od tego warto podczas wakacji udać się na spacer do portu w Ustce. Być może jest to ostatni moment by przejść się po spokojnym porcie. Już niedługo teren ten zamieni się w plac budowy.
Z cyklu „Okiem prawnika” polecamy:
Okiem prawnika: Prace archeologiczne na terenie inwestycji infrastrukturalnych związanych z offshore
Okiem prawnika: Sprzedaż nieruchomości portowych ST3 Offshore przez syndyka
© Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy OffshoreWindPoland.pl