Podjęte zostały kolejne kroki związane z wydawaniem pozwoleń na budowę terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku – poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Władze portu w Gdańsku zaznaczają, że budowa musi ruszyć jeszcze w tym roku, aby wypełnić kamień milowy wskazany w Krajowym Planie Odbudowy (KPO).
– Plany, które mamy, są planami bardzo prorozwojowymi dla polskich portów. Zależy nam na tym, aby porty o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej rozwijały się w sposób równomierny – powiedział wiceszef resortu infrastruktury podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które odbyło się 23 lipca.
Jako jedną z kluczowych inwestycji wiceminister wymienił terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku.
– Nadrabiamy stracone miesiące, jeśli nie lata, związane z blokowaniem KPO. W poprzedni piątek (19 lipca – przyp. red.) Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną w wysokości ponad 190 mln euro na budowę przy Baltic Hub, przez spółkę Istrana, port instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Jesteśmy na bieżąco po spotkaniach Komitetu Sterującego, który został dla tej inwestycji powołany. Podjęliśmy działania w kolejnym tygodniu, aby przeprowadzić kolejne kroki związane już z wydawaniem pozwoleń na budowę. Oczywiście, z jej zakończeniem do połowy 2026 r. – powiedział wiceminister Marchewka.
Jak zaznaczył Alan Aleksandrowicz, wiceprezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk, władze portu czekają na pozwolenie na budowę.
– Jest to projekt hybrydowy. Terminal w przyszłości będzie mógł również służyć dla obsługi przeładunków kontenerowych. Teraz będzie dedykowany operacjom instalacyjnym związanym z energetyką wiatrową. Otrzyma bardzo duże dofinansowanie z KPO na poziomie 900 mln zł. W tym roku muszą ruszyć prace budowlane, żeby zgodnie z rewizją KPO osiągnąć kamień milowy, czyli zakończenie etapu zabetonowania w 2026 r. – powiedział.
Zaznaczył, że kilka miesięcy będą trwały prace związane z odbiorem inwestycji, aby osiągnąć jej pełną funkcjonalność i uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
Przypomniał, że inwestycja w terminal łączy się z budową fabryki wież dla morskich farm wiatrowych jaka powstaje na Wyspie Ostrów w Gdańsku, która realizuje należąca do ARP spółka Baltic Towers wspólnie z hiszpańskim GRI Renewable Industries, S.L. Za budowę odpowiada firma Erbud. Jak wskazał wiceprezes Aleksandrowicz, wartość całość tej inwestycji wraz z pełnym wyposażeniem to 200 mln dolarów.
– Są to o tyle krytyczne projekty, ponieważ tam są już zakontraktowane wieże wiatrowe czy możliwość korzystania z terminala instalacyjnego przez firmy, które będą prowadzić nasz program inwestycyjny morskiej energetyki wiatrowej – powiedział wiceprezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
Przypomnijmy, że w czerwcu Istrana (spółka, w której 100% udziałów posiada Baltic Hub Container Terminal sp. z o.o.) wygrała przetarg na zalądowienie obszaru morskiego w Porcie Gdańsk. Chodzi o terminal T5, na którym ma powstać terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, o czym informowaliśmy na offshorewindpoland.pl.
Przypomnijmy, że w marcu 2024 r. Polski Fundusz Rozwoju poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w budowę terminal instalacyjny dla obsługi morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie Baltic Hub. Według zapowiedzi część finansowania inwestycji pochodzić ma ze środków KPO.
1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r. Warto zauważyć, że port w Gdańsku jest wskazywany również jako baza instalacyjna dla projektów realizowanych wspólnie przez PGE i Ørsted. PGE w 2022 r. podpisała w tej sprawie porozumienie z DCT (obecnie Baltic Hub), w którym udziałowcem jest Polski Fundusz Rozwoju. Wcześniej rząd w uchwale wskazał port w Gdyni jako lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.