Porty dla BC-Wind. Inwestor prowadzi analizy i rozmowy dotyczące terminala instalacyjnego

Projekt BC-Wind jest morską farmą wiatrową o mocy do 500 MW, która będzie zlokalizowana około 23 km na północ od brzegu, na wysokości gmin Krokowa i Choczewo. Pytamy inwestora w zakresie prac i decyzji związanych z portami do instalacji i obsługi serwisowej farmy wiatrowej. – Aktualnie prowadzimy analizy i rozmowy dotyczące wyboru odpowiedniego portu instalacyjnego w basenie Morza Bałtyckiego dla projektu BC-Wind – informuje naszą redakcję Aleksandra Jampolska, senior stakeholder manager w Ocean Winds.

Morska farma wiatrowa BC-Wind znajduje się w fazie tzw. development phase, przygotowującej inwestycję do pozwolenia na budowę. Projekt uzyskał już prawo do finansowania w ramach I fazy rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce na zasadzie kontraktu różnicowego. W marcu 2021 r. podpisano umowę o przyłączenie do sieci., w 2022 r. otrzymano decyzję środowiskową dla części morskiej.

Baza serwisowa we Władysławowie

Przedstawicielka inwestora informuje, że od momentu podpisania wstępnej umowy dzierżawy portu we Władysławowie w 2022 r., jako Ocean Winds poczynił znaczące postępy w realizacji projektu bazy serwisowej.

-Obecnie finalizujemy prace nad koncepcją architektoniczną oraz funkcjonalno-użytkową bazy, które są prowadzone przez Antea Polska S.A. Skupiamy się też na kompletowaniu wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych – informuje Jampolska.

W 2024 r. Ocean Winds planuje zakończyć prace nad projektem budowlanym i uzyskać pozwolenie na budowę, co pozwoli inwestorowi na rozpoczęcie prac budowlanych w 2025 r.

„Port we Władysławowie posiada relatywnie niewielkie wymagania inwestycyjne, aby osiągnąć pełną gotowość do pełnienia funkcji portu serwisowego czy instalacyjnego dla projektów morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Jest on doskonale skomunikowany, z dogodnym dostępem do linii kolejowej oraz dróg dojazdowych z całego kraju. Warunki infrastrukturalne portu, jak i jego lokalizacja, stanowią jego silne atuty, co czyni go optymalnym wyborem dla naszej bazy serwisowej”.

-Jednocześnie chcielibyśmy podkreślić, że port we Władysławowie, oprócz pełnienia funkcji bazy serwisowej dla naszego projektu, służy również jako baza dla innych firm z łańcucha dostaw dla morskich farm wiatrowych. Mimo to port nie został objęty dotacją z Krajowego Planu Odbudowy na budowę terminali portowych dla obsługi morskiej energetyki wiatrowej, co przyjęliśmy ze zdziwieniem. Jesteśmy jednak zdeterminowani, aby realizować nasze plany zgodnie z przyjętym harmonogramem, wspierając tym samym rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce jak również lokalną gospodarkę i społeczność – wskazuje Jampolska.

Port instalacyjny dla BC-Wind

Jampolska informuje, że inwestor prowadzi obecnie analizy i rozmowy dotyczące wyboru odpowiedniego portu instalacyjnego w basenie Morza Bałtyckiego dla projektu BC-Wind.

-Na chwilę obecną nie dokonaliśmy jeszcze formalnej rezerwacji konkretnego portu. Priorytetem Ocean Winds jest znalezienie portu, który będzie spełniał wszystkie wymogi techniczne i logistyczne niezbędne do realizacji zadań związanych z instalacją morskiej farmy wiatrowej w I fazie – wyjaśnia.

„W 2024 roku planujemy zakończyć proces wyboru. Wśród rozważanych lokalizacji znajdują się porty, które posiadają odpowiednią infrastrukturę, zdolności operacyjne oraz strategiczne położenie”.

Postępy w rozwoju projektu BC-Wind

Przedstawicielka inwestora informuje, że obecnie projekt MFW BC-Wind znajduje się w fazie zaawansowanego rozwoju.

-W marcu bieżącego roku udało nam się zakończyć dwie kampanie: badań gruntu offshore dna morskiego w lokalizacji farmy i badań geofizycznych nearshore, które trwały kilkanaście miesięcy. Stanowi to istotny etap w rozwoju projektu MFW BC-Wind. W roku 2024 zakończyliśmy również badania geologiczne wzdłuż trasy kabla lądowego w kierunku stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo – wylicza.

Kluczowe zadania na ten rok obejmują finalizację negocjacji z dostawcami komponentów, zakończenie przetargów i zawarcie umów z doradcami oraz podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID).

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Porty dla BC-Wind. Inwestor prowadzi analizy i rozmowy dotyczące terminala instalacyjnego