Latem 2023 r. fiński port w Raahe rozpocznie inwestycje w głębokowodny obszar portowy, który po ukończeniu będzie służył jako hub dla morskich farm wiatrowych budowanych na całym Morzu Botnickim i w Szwecji. Do tej pory port obsłużył ok. 50 % wszystkich lądowych projektów wiatrowych w Finlandii.
Pauli Sarpola, dyrektor zarządzający portu Raahe, powiedział, że porty odgrywają ważną rolę w budowie morskich farm wiatrowych. Położony nad brzegiem Morza Botnickiego port jest ściśle zaangażowany w rozwój przyszłej energetyki w regionie Morza Bałtyckiego. Port Raahe jest trzecim najbardziej ruchliwym portem ogólnym w Finlandii, obsługującym już około połowy wszystkich lądowych farm wiatrowych w tym kraju.
Obszar głębokiego portu z nabrzeżami do rozładunku statków będzie służył również jako obszar do magazynowania komponentów morskich farm wiatrowych, gdzie odbywać się będzie również część montażu i załadunku turbin wiatrowych.
-Elementy morskich turbin wiatrowych są w dużej mierze produkowane w Azji, natomiast technologia, w tym generatory, jest produkowana w takich krajach jak Niemcy, Stany Zjednoczone i Dania. Komponenty morskich turbin wiatrowych są transportowane statkami do hubu morskiej energetyki wiatrowej, gdzie komponenty turbin są składane w większe jednostki przed załadowaniem ich na statki i wypłynięciem na morze w celu montażu – wyjaśnia.
Szwedzi interesują się usługami portu w Raahe
W najbliższym czasie planowane jest wybudowanie 433-538 morskich turbin wiatrowych na fińskich wodach Morza Botnickiego oraz 280-538 na szwedzkich wodach także Morza Botnickiego. W sumie na całym obszarze Morza Botnickiego powstanie 713-1076 turbin wiatrowych. Szczyt budowy przypadnie na kolejną dekadę.
-Port w Raahe może obsługiwać projekty morskich farm wiatrowych w całym regionie Perämeri, także po stronie szwedzkiej. Otrzymaliśmy już zapytania ze strony szwedzkiej – zdradza Sarpola.
Budowa morskiego hubu wiatrowego o powierzchni około 20 hektarów rozpocznie się latem tego roku i zostanie zakończona około 2026 r. Inwestycje w energetykę wiatrową to projekty o wartości miliarda euro, które wnoszą do gmin ożywienie, nowe przedsiębiorstwa i miejsca pracy. Szacuje się, że inwestycja w porcie Raahe będzie kosztować około 80 mln euro.
Morskie farmy wiatrowe będą również wykorzystane do produkcji zielonego wodoru i port w Raahe też widzi dla siebie tu szanse. Wyzwaniem może być dostęp do zielonych paliw dla statków. Sarpola przekonuje, że w najbliższej przyszłości statki mogą wykorzystywać statki akumulatorowe (z magazynami energii) oraz z silnikami hybrydowymi.