Duński deweloper morskich farm wiatrowych Ørsted zaprojektował pierwszy w branży offshore wind bezzałogowy statek (USV) do morskich kampanii pomiarowych meteorologicznych. Rozpoczęto jego produkcję seryjną w oparciu o udane testy prototypu Hugin USV. Jednostka umożliwi realizację badań nawet w najtrudniejszych warunkach morskich, bez ryzyka przerw w kampaniach pomiarowych.
Hugin USV ma wbudowany system nawigacji, który umożliwia mu poruszanie przy różnych stopniach autonomii. Za pomocą platformy wyposażonej w czujniki może gromadzić duże ilości danych, między innymi na temat warunków wiatrowych, stanu dna morskiego oraz pomiarów biologicznych i ekologicznych. Szeroki zakres pomiarów zbieranych przez USV jest niezbędny dla działań rozwojowych inwestorów we wczesnej fazie przed budową nowych farm wiatrowych – informuje inwestor. W planie jest wyprodukowanie pięciu nowych USV do końca 2023 r.
Koncepcja USV została opracowana przez ekspertów Ørsted, a następnie została opatentowana. Testy prototypu USV zostały przeprowadzone w ramach programu innowacji Ørsted we współpracy z wybranymi partnerami branżowymi. Prototyp USV został zbudowany przez duńską stocznię Tuco Marine Group, a system sterowania USV został dostarczony przez innowacyjną norweską firmę Maritime Robotics.
-Wyjątkowość naszej koncepcji USV polega na tym, że może ona transportować nasz sprzęt pomiarowy do i z naszych lokalizacji morskich bez potrzeby korzystania z dużych, specjalistycznych statków pomocniczych, a na miejscu może działać autonomicznie przez dłuższy czas, mierząc duże ilości danych, które można przesyłać na ląd i przetwarzać w czasie rzeczywistym – wyjaśnia Frederik Søndergaard Hansen, kierownik programu i współwynalazca koncepcji USV.
Kolejną zaletą koncepcji USV jest znaczne obniżenie kosztów prowadzenia kampanii pomiarowych na morzu. Hugin USV został przetestowany na wodach duńskich i norweskich i działał w warunkach huraganu, gdzie miał styczność z 9-metrowymi falami na Morzu Północnym. Hugin USV uzyskał również certyfikat jako pływający system LiDAR przez akredytowane na arenie międzynarodowej norweskie towarzystwo klasyfikacyjne DNV.
Źródło: Ørsted