Työvene, fiński producent statków, dostarczy trzy jednostki SWATH CTV dostosowane do pracy z napędem hybrydowym. Będą to również pierwsze statki w sektorze morskiej energetyki wiatrowej wyposażone w systemy oczyszczania wód balastowych. Jednostki i zostały zamówione przez szkocką firmę Maritime Craft Services (MCS) i będą wykorzystywane do inwestycji na Morzu Północnym. Pierwszy zostanie dostarczony wiosną 2025 r. Dzięki zamówieniu Työvene wchodzi na rynek offshore wind.
SWATH (ang. Small Waterplane Area Twin Hull) to jednostka w układzie katamaranu o małej wodnicy pływania, co minimalizuje powierzchnię, którą statek styka się z powierzchnią wody. Jak wskazują przedstawiciele MCS, główną zaletą zastosowania tego typu kadłuba, który sprawdza się na wzbudzonych wodach jednostka może przebywać na morzu do 100 dni w roku więcej niż zastosowanie rozwiązań znanych z klasycznych katamaranów. Podkreślają również, że w opinii branży statki SWATH są postrzegane jako najlepiej zachowujące się w warunkach morskich i najbardziej bezpieczne jednostki CTV na rynku. MCS to firma założona w 1976 r., która jest liderem w zakresie konfiguracji umożliwiającej najbardziej ekonomiczną eksploatację SWATH CTV.
Jednostki będą powstawały w ścisłej współpracy pomiędzy Työvene z Ad Hoc Marine Designs. Będą miały 29 m długości, mogły przewozić ładunki o masie do 30 ton oraz osiągać prędkość 22 węzłów. Na pokładzie wyznaczono miejsca dla 24 techników serwisowych. Wszystkie jednostki będą przystosowane do napędu hybrydowego, co pozwoli na łatwą i ekonomiczną modernizację sprzętu hybrydowego.
Ponadto, będą to również pierwsze statki w sektorze morskiej energetyki wiatrowej wyposażone w oczyszczalnie wód balastowych, które mają kluczowe znacznie dla utrzymania stabilności, przegłębienia i integralności strukturalnej dużych statków morskich. Należy jednak wskazać, że przyjmowanie, a następnie odprowadzanie wód balastowych, może potencjalnie przenosić inwazyjne gatunki wodne z jednego oceanu do drugiego, co ma negatywny wpływ na lokalne ekosystemy i różnorodność biologiczną. Dlatego istotne znaczenie ma ich oczyszczanie. Istnieje możliwość podłączenia się do instalacji portowych w zakresie oczyszczania wód balastowych. Jednak coraz częściej na jednostki są wyposażone we własne systemy.
Wśród zalet jednostek SWATH należy wskazać powierzchnię pokładu, która jest większa niż w przypadku tradycyjnych katamaranów, a także zdolność do utrzymywania się na morzu, co ma istotne znaczenie z punktu pracy i zapewnienia bezpieczeństwa załodze.
– Technicy serwisowi nie są doświadczonymi marynarzami i dlatego są podatni na chorobę morską i zmęczenie jak na konwencjonalnych statkach. Może to być niebezpieczne, gdy pracują na morzu i przemieszczają się między turbinami, statkami transferowymi i większymi statkami serwisowymi – przekonuje Nils P. Olschner, Director Sales and Business Development w Työvene.
Fińska firma z optymizmem patrzy na ekspansję na rynku morskiej energetyki wiatrowej. – Jest to szybko rozwijający się segment rynku, co powoduje niedobory w dostawach i dostępności statków, dlatego widzimy duży potencjał, nie tylko w branży morskiej energetyki wiatrowej, ale także w przemyśle naftowym i gazowym – dodał Olschner.
Jak podkreśla, działania Työvene w zakresie budowy nowych statków na rynku komercyjnym są wspierane przez Finnvera, fińską państwową agencję kredytów eksportowych.
Źródło: Työvene