Wydano pozwolenie na budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o pozwoleniu na budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi morskich farm wiatrowych w ramach zadania inwestycyjnego. 28 sierpnia ma pojawić się publiczne obwieszczenie.

22 sierpnia 2023 r. została wydana decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 77/2023 o pozwoleniu na budowę „terminalu instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi morskich farm wiatrowych” w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” na terenie portu morskiego w Świnoujściu działkach nr 244, nr 245/5, nr 246 obręb 0014 Warszów oraz na obszarze morskich wód wewnętrznych na działce nr 1/18 obręb 0014 Warszów.

Decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno – budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę została wydana na wniosek Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Budowa ma być realizowana m.in. zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury Nr 2/2023 z 08.02.2023 r., znak: DGM-3.530.101.2022 w sprawie pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich dla budowy terminala instalacyjnego.

Zamierzenie budowlane obejmuje swoim zakresem rozbudowę i przebudowę istniejących Nabrzeży Nr 1 i Nr 2 oraz budowę Nabrzeża Nr 3. W celu zwiększenia obszaru manewrowego za nabrzeżem planuje się wyjście z linią cumowniczą nabrzeży na odległość ~25 m na akwen Świny, równolegle do krawędzi istniejących Nabrzeży Nr 1 i 2. Planuje się również budowę nowego Nabrzeża Nr 3 (etap I – obudowa brzegu w postaci zakotwionej ścianki szczelnej) w linii Nabrzeża Nr 2 i powiększenie terenu zaplecza portu. Wydłużenie linii cumowniczej umożliwi w przyszłości cumowanie dużych jednostek, wstępny montaż wież oraz załadunek wielkogabarytowych wież, łopat i gondol wiatraków.

Projektowany terminal przeznaczony będzie głównie do przeładunku, składowania i wstępnego montażu elementów morskich turbin wiatrowych oraz serwisowania eksploatowanych turbin wiatrowych szczególnie w okresie budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku oraz również do przeładunku i składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych, ciężkich lub zjednostkowanych.

Docelowo Nabrzeża Nr 1, Nr 2 oraz nowe Nabrzeże Nr 3 będą tworzyć jedną linię cumowniczą.
Przy Nabrzeżach Nr 2 i Nr 3 będą znajdować się dwa stanowiska statkowe dla jednostek typu Jackup, wraz ze stanowiskami wstępnego montażu wież wiatraków. Projektowane nawierzchnie placów dowiązano wysokościowo do poziomu nabrzeża oraz otaczającego terenu.

Budowa terminalu składa się z dwóch osobnych inwestycji – części hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i części lądowej, realizowanej przez Orlen Neptun.

© Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy OffshoreWindPoland.pl

Zostaw komentarz

Strona główna » Wydano pozwolenie na budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu