Budowa MFW Baltic Power rozpocznie się z portu na Bornholmie

Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara poinformował, że projekt morskiej farmy wiatrowej Baltic Power będzie realizowany z pomocą portu w Roenne na Bornholmie. Duński port instalacyjny będzie wykorzystywany jednak tylko na początku budowy farmy wiatrowej. Wynika to z opóźnienia w projekcie portu instalacyjnego w Świnoujściu – jego budowa rozpoczęła się z półrocznym opóźnieniem.

Przedstawiciel polskiego inwestora poinformował dziennikarzy, że realizacja pierwszego w Polsce projektu morskiej farmy wiatrowej przebiega zgodnie z harmonogramem. Orlen wraz z współinwestorem – kanadyjskim Northland Power – zdecydował się na wykorzystanie rezerwowej opcji terminala instalacyjnego, czyli portu Roenne.

Projekt budowy portu instalacyjnego w Świnoujściu rozpoczął się z półrocznym opóźnieniem. Fąfara wyjaśnił, że pojawiło się więc ryzyko, że infrastruktura w Świnoujściu nie będzie gotowa w terminie niezbędnym dla MFW Baltic Power, tj. dostawy pierwszych komponentów.

– Zgodnie z umową przenieśliśmy do portu rezerwowego dostarczenie pierwszych elementów – powiedziała Fąfara.

– Dostarczanie pierwszych elementów dla farmy ma ruszyć zgodnie z planem, pod koniec 2024 r. – podkreślił.

Prezes Baltic Power i członek zarządu Orlen Neptun Jarosław Broda informował, że główni wykonawcy wyprodukowali już znaczną część fundamentów dla projektu. Zostały wyprodukowane pierwsze blade’y do wiatraków i pierwsze nacelle.

„Pełną parą trwa prefabrykacja i przygotowanie do kampanii instalacyjnej, która zacznie się na przełomie tego i przyszłego roku”.

Brak infrastruktury portowej w Polsce

MFW Baltic Power to nie jedyny projekt offshore wind w Polsce, który będzie najprawdopodobniej realizowany z pomocą duńskiego portu. Przypomnijmy, że w lutym 2023 r. MFW Bałtyk II sp. z o.o. i MFW Bałtyk III sp. z o.o. podpisały z Siemens Gamesa Renewable Energy Poland sp. z o.o. oraz Siemens Gamesa Renewable Energy A/S aneksy do umowy o wyborze preferowanego dostawcy turbin wiatrowych dla realizowanych projektów, pozwalające na dokonanie formalnej rezerwacji przez dostawcę portu instalacyjnego na Bornholmie. Jak wyjaśniono, jest to działanie mitygujące jedno z ryzyk projektowych na etapie budowy – braku dostępności zaplecza portowego. O sprawie informowaliśmy TUTAJ.

W Świnoujściu kontynuowana jest budowa terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Polska spółka Orlen Neptun informowała, że prace na lądzie oraz przy nowych nabrzeżach są kontynuowane zgodnie z harmonogramem. Równolegle pogłębiany jest też tor wodny na odcinku od Obrotnicy Mielińskiej do nowego terminala.

Źródło: PAP, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Budowa MFW Baltic Power rozpocznie się z portu na Bornholmie