Projektanci, certyfikatorzy, fabrykanci, logistycy, dostawcy kabli mają realny wpływ na realizację fundamentu od projektu po końcowy produkt. Deweloperzy morskiej energetyki wiatrowej muszą zapewnić, że działania uczestników łańcucha dostaw usług i komponentów są odpowiednio zarządzane – przekonują eksperci firmy konsultacyjnej K2 Management.
Jak czytamy, deweloperzy mogą zaoszczędzić czas i koszty, angażując się w łańcuch dostaw na początku projektu fundamentu. Powszechnym podejściem w przemyśle wiatrowym jest wybór koncepcji fundamentu, stworzenie wstępnego projektu (np. poprzez studium Front End Engineering Design, FEED), a następnie ogłoszenie wstępnych przetargów na produkcję oraz kontrakty T&I.
-Projektanci mają naturalną tendencję do priorytetowego traktowania głównego projektu stalowego podczas podejmowania kluczowych decyzji. W związku z tym, przed sfinalizowaniem koncepcji fundamentu istnieje ograniczona możliwość dalszego rozważenia wymagań dotyczących łańcucha dostaw, co można uznać za istotne ryzyko projektowe – wyjaśniają eksperci.
Wiele projektów ma coraz większe problemy z pozyskaniem odpowiednich dostawców na dzisiejszym zatłoczonym rynku morskiej energetyki wiatrowej z powodu niedostępności albo braku „dopasowania” możliwości. Jednak dzięki wczesnemu zaangażowaniu rynku można temu zaradzić. Optymalizacja projektu fundamentów pod kątem dostępności łańcucha dostaw może również doprowadzić do wcześniejszej realizacji projektu i niższych kosztów.
Zamiast tradycyjnego monopala (MP) z elementem przejściowym (TP) coraz częściej na rynku pojawiają się fundamenty bez TP. Koncepcja ta oferuje znaczące korzyści w zakresie optymalizacji projektu. Jednak w połączeniu z ciągłym dążeniem do umieszczania monopali na głębszych wodach i przy większych rozmiarach turbin wiatrowych, koncepcja bez TP może sprawić, że monopal będzie musiał być większy. Co ciekawe, na rynku pojawiło się kilka projektów, w których tonaż przekracza 2000MT, a długość – 100m.
Co ciekawe, istnieją statki zdolne do instalacji tak ogromnych konstrukcji. Jednak ich liczba jest ograniczona i są bardzo poszukiwane. Nie ma żadnej gwarancji, że odpowiedni statek będzie dostępny w momencie, gdy będzie potrzebny do realizacji projektu.
Źródło: K2 Managemnt