Rusza przetarg na terminal T5 w Gdańsku. Powstanie baza instalacyjna dla offshore wind

Ruszył przetarg na zaprojektowanie, zbudowanie i eksploatację terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Jako datę uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie wskazano 30 czerwca 2026 r. Przypomnijmy, że rząd deklarował uruchomienie terminalu w połowie 2025 r.

Przetarg został ogłoszony przez Istrana sp. z o.o (spółkę, w której 100% udziałów posiada Baltic Hub Container Terminal sp. z o.o.) z terminem składania ofert do 5 kwietnia 2024 r. Wykonawca będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, rozruch, prowadzenie i eksploatację bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych. Baza instalacyjna ma powstać na planowanym terminalu T5 o powierzchni 21 ha. Ma on przylegać do istniejącego terminala T1, ale również budowanego T3.

Jak wynika z dokumentacji przetargowej na terminalu T5 ma powstać:

  • Nabrzeże o długości ok. 451 m umożliwiające obsługę statków instalacyjnych,
  • Nabrzeże o długości ok. 349 m umożliwiające obsługę statków serwisowych,
  • Rampa ro-ro o długości 105 m i szerokości 30 m,
  • Tymczasowa konstrukcja nabrzeża zamykającego obszar T5 w miejscu przyległym do planowanego w przyszłości terminalu T4.

Planowany sposób działania dla początkowej platformy T5 OWSB jest następujący (zgodnie z dokumentacją)

  • T5 ma działać jako port odbiorczy dla transportowanych drogą morską komponentów morskiej energetyki wiatrowej
    morskich,
  • T5 będzie służyć jako magazyn komponentów morskiej energetyki wiatrowej,
  • T5 ułatwi również operacje wstępnego montażu komponentów morskiej energetyki wiatrowej,
  • T5 będzie następnie służyć jako port rozładunkowy dla wszystkich wstępnie zmontowanych komponentów morskiej energetyki wiatrowej,

Według przedstawionego harmonogramu, do 31 lipca 2024 r. ma zostać wydane polecenie rozpoczęcia prac. Maksymalnie do tego czasu wykonawca będzie musiał na własny koszt koszt i ryzyko uzgodnić i podpisać z Baltic Hub (oraz o ile będzie to konieczne z wykonawcą prac budowlanych dotyczących Terminala T3) umowę regulującą zasady dostępu wykonawcy i personelu wykonawcy przez istniejący terminal i terminal T3 oraz konsekwencje nieprzestrzegania takich zasad dostępu. Do 30 czerwca 2025 r. ma zostać ukończone prace palowe. Do 31 lipca 2025 r. wykonawca ma zakończyć zalądowienie. Do końca grudnia przyszłego roku mają zakończyć się roboty betonowe i żelbetonowe. Najważniejszy moment, a więc uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich robót zaplanowano na 30 czerwca 2026 r.

Grafika: Istrana

Warto również odnotować, że w proponowanych warunkach zawieszających wskazano m.in. zawarcie umowy dzierżawy pomiędzy zamawiającym a Zarządem Portu czy podpisanie przedwstępnych umów poddzierżawy dotyczących projektu pomiędzy Istraną a Elektrownią Wiatrową Baltica-1 sp. z o.o. (lub podmiotami z nią powiązanymi), Elektrownią Wiatrową Baltica-2 sp. z o.o. oraz Elektrownią Wiatrową Baltica-3 sp. z o.o. (spółki zależne PGE odpowiedzialne za realizację projektów morskich farm wiatrowych – przyp. red.).

Przypomnijmy, że 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r. Warto zauważyć, że port w Gdańsku jest wskazywany również jako baza instalacyjna dla projektów realizowanych wspólnie przez PGE i Ørsted. PGE w 2022 r. podpisała w tej sprawie porozumienie z DCT (obecnie Baltic Hub), w którym udziałowcem jest Polski Fundusz Rozwoju. Wcześniej rząd w uchwale wskazał port w Gdyni jako lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych.

Prawdopodobnie Gdynia jednak nie zrezygnowała z planów związanych z morską energetyką wiatrową. Jak informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl, w połowie lutego Zarząd Portu w Gdyni do 14 czerwca 2024 r. wydłużył termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego. Ma tam zostać zlokalizowany termin kontenerowy, ale w dokumentacji przetargowej dopuszczono także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury. pierwsze przeładunki powinny zostać zrealizowane na przełomie 2028 i 2029 r.

Zostaw komentarz

Strona główna » Rusza przetarg na terminal T5 w Gdańsku. Powstanie baza instalacyjna dla offshore wind