Urząd Morski w Gdyni rusza z przygotowaniami do złożenia wniosku o środki z KPO na port serwisowy w Ustce

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie i złożenie dokumentacji studialnej i aplikacyjnej wraz z aktualizacjami dla projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce”. Oferty można składać do 31 maja 2024 r.

Dokumentacja studialna ma być załącznikiem do wniosku o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, jako inwestycja B2.2.3 Budowa infrastruktury terminalowej offshore.

Celem opracowania dokumentacji studialnej jest dokonanie analizy i uzasadnienia realizacji planowanego przedsięwzięcia. Urząd Morski w Gdyni podkreśla, że dokumentacja studialna powinna wykazać, że uzasadnione jest objęcie przedmiotowego projektu wsparciem w ramach KPO w ramach Komponentu B.2.2.3.

Jak wskazano w dokumentacji przetargowej, przedmiotem projektu jest: remont Falochronu Zachodniego o długości: głowica – 14,8 m, korpus – 420,0 m (łącznie 434,8 m); remont Falochronu Wschodniego o długości: głowica – 16,0 m, korpus – 303,0 m (łącznie 319 m); remont Nabrzeża Pilotowego o długości: 155,5 m, szerokości eksploatacyjnej: 9 m; wykonanie prac pogłębiarskich wraz z wydobyciem przeszkody oraz oczyszczeniem osadników; remont Ostrogi Helskiej i nabrzeża skarpowego wraz ze slipem miedzy Falochronem Zachodnim a Ostrogą Helską.

Wartość inwestycji, która ma zostać zakończona do czerwca 2026 r. jest szacowana na ok. 301,8 mln zł.  Jak wynika z dokumentacji, pierwsza wersja dokumentacji studialnej powinna zostać przekazana zamawiającemu w terminie do 31 sierpnia 2024 r. Z kolei dokumentacja aplikacyjna ma zostać opracowana i złożona przez wykonawcę, w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2024 r.

Przypomnijmy, że w ramach KPO oprócz Ustki baza serwisowa dla morskich farm wiatrowych ma powstać również w Łebie. Ponadto, na wsparcie z KPO będzie mógł liczyć także port w Darłowie, gdzie powstanie dodatkowy terminal techniczny, który będzie umożliwiał budowę instalacji offshore wind, o czym informowaliśmy TUTAJ.

Ustka i Łeba będą miały szczególne znaczenie dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W usteckim porcie powstanie baza serwisowa PGE Baltica. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2024 r. Z kolei w Łebie powstają bazy serwisowe dla projektów realizowanych wspólnie przez Equinor i Polenergię oraz przez Orlen i Northland Power.

Port Ustka będzie przyszłą bazą operacyjną i serwisową do obsługi też morskiej farmy wiatrowej RWE – F.E.W. Baltic II. Projekt zlokalizowany jest na północ od Ławicy Słupskiej, w wyłącznej strefie ekonomicznej w środkowej części polskiego Morza Bałtyckiego. Przy planowanej mocy zainstalowanej wynoszącej 350 MW, farma wiatrowa będzie w stanie wyprodukować wystarczającą ilość zielonej energii, aby zasilać około 350 000 gospodarstw domowych. RWE kontynuuje rozwój projektu, prace są w toku, a jego oddanie do użytku spodziewane jest pod koniec tej dekady.

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Urząd Morski w Gdyni rusza z przygotowaniami do złożenia wniosku o środki z KPO na port serwisowy w Ustce