Port Kłajpeda chce wybudować nowy terminal. Może zostać wykorzystany na potrzeby offshore wind

Port w Kłajpedzie chce zwiększyć swoją powierzchnię o 100 hektarów. Jednym z perspektywicznych i najbardziej obiecujących obszarów działalności nowego terminalu, który miałby powstać w południowej części portu, jest produkcja komponentów do morskich farm wiatrowych – wynika z analizy rynkowej zleconej przez władze portu.

Autorzy analizy, eksperci amerykańskiej firmy Moffatt & Nichol, mieli za zadanie przeprowadzenie badania rynku w celu oceny potrzeby i potencjału rozwoju południowej części portu w Kłajpedzie na skalę międzynarodową, opracowanie biznesplanu, przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści projektu, ocenę korzyści gospodarczych dla Litwy oraz opracowanie planu działania w celu znalezienia partnerów.

– Naszym celem było dokonanie odpowiedzialnej i świadomej oceny tego, jakie działania są i będą pożądane i opłacalne przez kilka dziesięcioleci. Badanie rynkowe projektu pokazuje ogromny potencjał dla rozwoju działalności kontenerowej i zielonej gospodarki: terminalu eksportowego wodoru i produktów wodorowych, ekologicznego recyklingu statków oraz fabryki komponentów dla morskich turbin wiatrowych – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Spośród 25 potencjalnych działalności jakie mogłyby być prowadzone na nowym terminalu, autorzy analizy zidentyfikowali cztery jako najbardziej obiecujące: przeładunek kontenerów, produkcja komponentów morskich turbin wiatrowych, terminal zielonej energii i ekologiczny recykling statków przy użyciu nowoczesnego zautomatyzowanego systemu cięcia.

Badanie rynku zakłada dwa scenariusze dla rozwoju tej części portu. Pierwszy zakłada wykorzystanie tego obszaru na dwa rodzaje działalności – przeładunek kontenerów oraz produkcję komponentów do morskich elektrowni wiatrowych. Drugi zakłada podzielenie terenu na cztery części i zagospodarowanie go na potrzeby obsługi kontenerów, terminali zielonej energii, przyjaznego dla środowiska recyklingu statków oraz produkcji komponentów do morskich elektrowni wiatrowych. Ten ostatni scenariusz jest najbardziej korzystny ekonomicznie i wygenerowałby największe korzyści dla litewskiej gospodarki. Szacuje się, że 1 euro zainwestowane w rozwój portu przyniosłoby zwrot w wysokości 3,4 euro, podczas gdy obszar portu południowego rozwijany przez 25 lat wygenerowałby 7 mld euro korzyści dla litewskiej gospodarki.

Obecnie trwają konsultacje rynkowe, będące etapem przygotowawczym przed ogłoszeniem przetargu dla prywatnych inwestorów na udział w projekcie rozbudowy portu południowego. Południowa część portu w Kłajpedzie ma obejmować nowy obszar lądowy o powierzchni ok. 100 ha oraz budowę nabrzeża o długości 1,3 km. Rozwój południowej części portu obejmie również utworzenie południowej bramy portowej z przystanią dla małych i rekreacyjnych jednostek pływających.

W połowie marca 2024 r. Port w Kłajpedzie ogłosił przetarg na pierwsze prace pogłębieniowe, a także rekonstrukcję nabrzeży, które będą wykorzystywane na realizację projektów morskich farm wiatrowych na Litwie oraz w regionie Morza Bałtyckiego, co opisywaliśmy szerzej na offshorewindpoland.pl.

Litwa planuje budowę dwóch morskich farm wiatrowych o mocy około 1,4 GW, które mają zostać uruchomione w wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim w pobliżu Połągi w 2028 r. Instalacje mają łącznie produkować do 6 TWh energii elektrycznej rocznie, a także przyciągnie prawie 3 mld euro inwestycji i stworzy co najmniej 1300 nowych miejsc pracy.

Źródło: Zarząd Portu w Kłajpedzie, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Port Kłajpeda chce wybudować nowy terminal. Może zostać wykorzystany na potrzeby offshore wind