KE zatwierdziła pomoc publiczną dla portu instalacyjnego w Gdańsku

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Komisja Europejska (KE) zatwierdziła 194 mln euro pomocy publicznej w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), która obejmuje wsparcie budowy terminala instalacyjnego w porcie morskim w Gdańsku. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że projekt wchodzi teraz w fazę wykonawczą.

Wsparcie dotyczy kwoty 194 mln euro (900,45 mln zł), która zostanie przeznaczona na budowę morskiego terminala instalacyjnego w Gdańsku. Całkowity koszt inwestycji wynosi 253 mln euro (1 178 mln zł). Pozostała część zostanie sfinansowana ze środków własnych beneficjenta, czyli spółki Istrany. Pomoc będzie miała formę dotacji bezpośredniej i zostanie sfinansowana ze środków KPO.

KE stwierdziła w decyzji, że środek jest konieczny i odpowiedni do osiągnięcia zamierzonego celu, a mianowicie rozwoju projektów morskiej energetyki wiatrowej, które przynoszą korzyści gospodarcze, środowiskowe, społeczne i w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. Oczekuje się również, że nowy terminal wniesie znaczący wkład do regionu pod względem tworzenia miejsc pracy w segmentach bezpośrednio lub pośrednio związanych z branżą farm wiatrowych. Ponadto KE stwierdziła, że środek jest proporcjonalny, ponieważ ogranicza się do niezbędnego minimum i będzie miał ograniczony wpływ na konkurencję i handel między państwami członkowskimi.

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności jest głównym elementem NextGenerationEU i narzędziem, w ramach którego udziela się dotacji i pożyczek na wspieranie reform i inwestycji w państwach członkowskich UE. W lutym 2024 r. po trzech latach funkcjonowania NextGenerationEU KE przedstawiła pozytywną ocenę śródokresową postępów we wdrażaniu RRF. Wypłacono już 225 mld euro i osiągnięto ponad 1 150 kamieni milowych i wartości docelowych, co oznacza, że kraje UE szybko rozwiązują długotrwałe problemy i skutecznie reagują na nowe wyzwania.  

Planowana inwestycja wpisuje się w polską strategię rozwoju morskich farm wiatrowych o łącznej mocy zainstalowanej 11 GW do 2040 r. (5,9 GW powinno powstać do 2030 r.). Nowy terminal będzie obsługiwał instalację głównych komponentów dla morskich farm wiatrowych o mocy maksymalnie 5 GW.

Oczekuje się, że terminal zostanie oddany do użytku w 2026 r. i będzie eksploatowany na podstawie umowy dzierżawy między Istraną a zarządem portu ZMPG do 2055 r.

Rusza faza wykonawcza

Do sprawy odniósł się Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Wskazał, że obecnie projekt portu instalacyjnego w Gdańsku wchodzi w fazę wykonawczą.

-Dzięki naszej determinacji Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną dla budowy terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie. Pomoc wyniesie 194 mln euro. Projekt wchodzi teraz w fazę wykonawczą. Odrabiamy straty wynikające z blokowania KPO przez poprzedni rząd. I to jest konkret! – wskazał na portalu X.

W czerwcu br. wiceminister poinformował, że wniosek trafił do KE. Resort potwierdził też w odpowiedzi na pytania naszej redakcji, że prowadzone są w dalszym ciągu prace w ramach Komitetu Sterującego dla Terminala Instalacyjnego dla Morskich Farm Wiatrowych w Morskim Porcie Gdańsk. Dla organu kluczowe było uzyskanie decyzji KE dot. zatwierdzenia pomocy publicznej w ramach KPO.

Przypomnijmy, że 15 marca 2024 r. ruszyły konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Rząd zaproponował zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach. Część z nich dotyczy inwestycji w morską energetyką wiatrową. W projekcie rewizji znalazły się propozycje zmiany zakresu i opisu inwestycji budowy infrastruktury terminalowej dla offshore wind. W przypadku budowy portu instalacyjnego offshore w Gdańsku, w opisie kamienia milowego „B37G Budowa terminalu instalacyjnego offshore” jako wartość docelową zaproponowano „zakończenie prac betoniarskich”, a nie – jak pierwotnie wpisano – „uruchomienie i oddanie do użytku nowego pirsu portowego”. Rewizja została został już zatwierdzona przez rząd Polski i KE.

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje