Polskie projekty morskich farm wiatrowych zabezpieczyły statki instalacyjne turbin wiatrowych. Spółki projektowe polskiej Polenergii i norweskiego Equinora podpisały 30 września br. umowy czarteru statków instalacyjnych dla projektów MFW Bałtyk 2 i MFW Bałtyk 3. Jednostki zapewni duński Cadeler.
Umowa została formalnie zawarta przez MFW Bałtyk II sp. z o.o. oraz MFW Bałtyk III sp. z o.o. ze spółką Cadeler A/S z siedzibą w Kopenhadze. Wcześniej podpisano umowy rezerwacyjne.
Zgodnie z umową Cadeler zobowiązał się między innymi do wyczarterowania dwóch statków instalacyjnych morskich turbin wiatrowych, załadunku, transportu i montażu morskich turbin wiatrowych wraz z towarzyszącymi pracami instalacyjnymi.
Łączne wynagrodzenie oszacowano na kwotę ok. 128 mln euro. Ostateczne wynagrodzenie zostanie uaktualnione o koszty paliwa, opłaty portowe oraz emisyjne (w sumie o ok. 4% wartości umów finalnych).
Umowy zawierają podobne postanowienia merytoryczne, standardowe dla kontraktów morskich, w tym dotyczące szczegółowego określenia terminu mobilizacji załogi i harmonogramu prac instalacyjnych, a także zasad rozwiązywania umów finalnych, zasad odpowiedzialności, w tym kar umownych.
– Zawarcie umów finalnych pozwala na instalację turbin wiatrowych na obszarze Morza Bałtyckiego w dedykowanej do tego lokalizacji zgodnie z aktualnym harmonogramem oraz z zachowaniem interfejsów z pozostałymi wykonawcami prac w obu projektach – czytamy.
Statki
W ramach projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na Morzu Bałtyckim powstanie 100 turbin wiatrowych o mocy 14,4 MW każda. To największe turbiny wyprodukowane do tej pory przez firmę Siemens-Gamesa.
Do realizacji zakontraktowanych zadań Cadeler zamierza wykorzystać dwa typy statków instalacyjnych – klasy P oraz klasy O.
Statki klasy P zostały zaprojektowane do działania w najtrudniejszych lokalizacjach na świecie i dysponują najbardziej zaawansowanym sprzętem na pokładzie. Jednostki dysponują zwiększoną przepustowością tranzytową, skracając czas instalacji, a tym samym obniżając całkowity koszt budowy morskich farm wiatrowych.
Jednostki typu P dysponują powierzchnią pokładu wynoszącą 5600 m2, ładownością na poziomie ponad 17 600 ton i udźwigiem głównego dźwigu, który przekracza 2600 ton w promieniu 46 metrów od statku.
Statki klasy O opierają się na konstrukcji złożonej z 6 nóg. Główny dźwig zamontowany na jednostkach typu O ma udźwig do 1600 ton w promieniu 40 metrów od jednostki. Główny hak może sięgać 160 metrów ponad pokład główny.
Obie klasy statków uzupełniają się podczas prac na morzu, co zwiększa elastyczność i efektywność prowadzonych działań. Jednostki obu typów mają ponad 150 metrów długości.
Cadeler podbija polskie projekty offshore wind
To nie jedyny kontrakt Cadeler w Polsce. Duński inwestor Ørsted oraz Cadeler podpisali długoterminową umowę dzierżawy nowo wybudowanego statku do instalacji farm wiatrowych. Dzięki umowie Ørsted zabezpieczył dostępność statku instalacyjnego od pierwszego kwartału 2027 r. do końca 2030 r. na potrzeby nadchodzących projektów morskich farm wiatrowych.
Instalacja turbin wiatrowych dla MFW Baltica 2, projektu Ørsted i PGE Polskiej Grupy Energetycznej, została podzielona na dwa etapy, a wykonawcę każdego z nich wyłoniły oddzielne postępowania przetargowe. Drugą partię turbin zainstaluje firma Cadeler i tym kontraktem PGE i Ørsted sfinalizowały umowy na instalację turbin.
Cadeler podpisał umowę z inwestorem Baltic Power (joint venture Orlen i Northland Power) na instalację 76 morskich turbin wiatrowych Vestas 15MW na polskim Morzu Bałtyckim. Wartość kontraktu to 68-85 mln euro, który jest ostatecznym potwierdzeniem umowy rezerwacyjnej z lipca 2022 r.