Kleina: Mam nadzieję, że wkrótce na Pomorze trafią środki z KPO na rozwój offshore wind

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Jeszcze w grudniu do Polski ma trafić 5 mld euro zaliczki z Krajowego Planu Odbudowy. Środki te mają być przeznaczone na transformacje energetyczną. W rozmowie z Polskim Radiem Koszalin Kazimierz Kleina, senator Platformy Obywatelskiej, wyraził nadzieję, że część tych pieniędzy trafi na Pomorze m.in. na inwestycje związane z morską energetyką wiatrową.

– Mam nadzieję, że część tych środków dotrze do nas, na Pomorze – do województw pomorskiego i zachodniopomorskiego. Środki, które były wpisane w KPO, niektóre były wprost dedykowane dla naszych samorządów na transformację energetyczną – stwierdził gość Radia Koszalin.

W tym kontekście senator Platformy Obywatelskiej wskazał, że w KPO zapewniono środki m.in. na porty w Ustce i Łebie, które mają być modernizowane pod potrzeby morskich farm wiatrowych

– Porty w Ustce i Łebie mają być głównymi bazami serwisowymi obsługującymi budowę farm wiatrowych na Bałtyku – wskazała Kleina.

Przypomnijmy, że Ustka i Łeba będą miały szczególne znaczenie dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W usteckim porcie powstanie baza serwisowa PGE Baltica. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2024 r. Z kolei w Łebie powstają bazy serwisowe dla projektów realizowanych wspólnie przez Equinor i Polenergię oraz przez Orlen i Northland Power. Należy również wspomnieć, że w ubiegłym tygodniu Wojewoda Pomorski wydał pozwolenie na budowę bazy serwisowej Orlenu w Łebie.

Senator Kleina w rozmowie z Radiem Koszalin przypomniał również, że istotne znaczenie dla rozwoju offshore wind w Polsce miał mieć port w Gdyni, gdzie planowano budowę terminalu instalacyjnego.

– Poprzedni rząd dokonał dość istotnych zmian wbrew woli zarówno zarządcy portu i samorządu regionalnego. Początkowo rząd przyjął, że głównym portem instalacyjnym ma być Gdynia. I tak zostało to ujęte w KPO przez poprzedni rząd. Później podjęto decyzję o przeniesieniu terminalu do Gdańska. W żadnym z tych portów nie podjęto działań. Natomiast polecono spółkom Skarbu Państwa budowę portu instalacyjnego w Świnoujściu. Według mojej wiedzy ta inwestycja bardzo kuleje – powiedział polityk Platformy Obywatelskiej.

1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r. Wcześniej zakładano, że terminal powstanie w porcie w Gdyni.

W kwestii terminalu w Świnoujściu budowanego przez Orlen rozstrzygnięto przetargi na wykonawców zarówno lądowej (Budimex) jak i morskiej (PORR) części terminala instalacyjnego w Świnoujściu, o czym informowaliśmy na łamach offshorewindpoland.pl. Zgodnie z harmonogramem prace zostaną zakończone w 2025 r. Jak informował Orlen, nabrzeża i place składowe pozwolą na transport i montaż najnowocześniejszych turbin wiatrowych o mocy 15 MW i większych.

KPO to program, z którego Polska ma otrzymać 59,8 mld euro (261,4 mld zł), w tym 25,3 mld euro (110,4 mld zł) w postaci dotacji i 34,5 mld euro (151 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.

Źródło: Radio Koszalin

- REKLAMA -

Zainteresuje Cię

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje