Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. dokonał aktualizacji Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w ramach postępowania na wybór partnera prywatnego w projekcie „Budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. Zmiana polega na wydłużeniu maksymalnego okresu eksploatacji oferowanego przez partnera prywatnego z 38 do 44 lat.
Jak informowaliśmy we wrześniu ubiegłego roku, do 30 czerwca 2025 r. wydłużono termin składania ofert w przetargu.
Przetarg został ogłoszony w lipcu 2023 r. W tym czasie składania ofert był wydłużony kilkukrotnie (2, 19 lutego oraz 14 czerwca br.), o czym informowaliśmy na offshorewindpoland.pl
W Porcie Zewnętrznym ma zostać zlokalizowany terminal kontenerowy, ale w dokumentacji przetargowej dopuszczono także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury. Pierwsze przeładunki powinny zostać zrealizowane na przełomie 2028 i 2029 r.
Przypomnijmy, że pierwotnie port w Gdyni był wskazywany jako lokalizacja terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozstrzygnął już przetarg na budowę w ,,formule zaprojektuj i wybuduj” 2,5 km falochronów osłonowych portu zewnętrznego. Zwyciężyła oferta konsorcjum z polską firmą Budimex na czele.
Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdyni