Potrzeba adaptacji założeń projektu Portu Zewnętrznego w Gdyni powodem zmian terminów dla oferentów

Port Gdynia po raz kolejny wydłużył termin mający na celu wyłonienie partnera prywatnego, który wybuduje Port Zewnętrzny. Tym razem oferty w postępowaniu można składać do końca czerwca 2025 r. Zarząd portu poinformował, że „dostrzega potrzebę adaptacji założeń projektu i dlatego postanowił po raz kolejny przełożyć termin”.  Zmiany te nie wstrzymują realizacji budowy nowych falochronów.

Postępowanie dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie uniwersalny terminal kontenerowy (przy czym dopuszcza się także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury). Port Gdynia informował w czerwcu br., że zgodnie z przyjętym planem, pierwsze statki powinny zacumować przy nowych nabrzeżach w 2029 r. Opracowywana jest także dokumentacja projektowa estakady drogowej do Portu Zewnętrznego, dla której przewiduje się pozyskanie pozwolenia na budowę na początku 2026 r. Natomiast na etapie koncepcyjnym są prace związane z budową parkingu centralnego w Dolinie Logistycznej, stanowiącej zaplecze portu.

O zmianie terminu składania ofert w postępowaniu informowaliśmy TUTAJ. Zarząd Portu w Gdyni wyjaśnia w komunikacie, że decyzja ta motywowana potrzebą zgłaszaną przez podmioty dopuszczone do postępowania, dla których przygotowanie ofert jest czasochłonne. Oferenci wnosili też o postulaty wprowadzenia zmian do dokumentacji.

-W minionych tygodniach odbywały się spotkania z uczestnikami postępowania, którzy zgłaszali swoje uwagi. Były wśród nich także postulaty zmian, dotyczące m.in. fazowania projektu czy funkcjonalności nabrzeża. Żaden z postulatów nie zmierza do takiej zmiany projektu, która miałaby charakter zasadniczy. Mają one raczej na celu lepsze dostosowanie założeń do potrzeb rynku, te zaś zmieniają się dynamicznie. Potrzeba korekt argumentowana jest m.in. polepszeniem tzw. bankowalności przedsięwzięcia, czyli innymi słowy – ułatwieniem montażu finansowego oraz obniżeniem niektórych ryzyk, których występowanie podnosi koszt realizacji – wyjaśnia Port Gdynia.

Dalej czytamy, że rozważenie propozycji wprowadzenia zmian do dokumentacji wymaga głębszej analizy.

„Stąd zaistniała konieczność przedłużenia terminu do składania ofert”.

Budowa falochronów bez zmian

Ponadto Zarząd Portu Gdynia informuje, że wydłużenie terminu do składania ofert nie wstrzymuje realizacji budowy nowych falochronów.

„Umowa z wykonawcą zostanie zawarta 2 października br. – dodaje.

W czerwcu br. informowaliśmy, że zwyciężyła oferta konsorcjum z polską firmą Budimex na czele.

Co z terminami?

Kalina Gierblińska, rzecznik prasowa Portu Gdynia poinformowała naszą redakcję, że obecnie Port Gdynia nie może „wskazać konkretnego terminu rozpoczęcia budowy Portu Zewnętrznego ani tym bardziej terminu oddania go do użytkowania, ponieważ składanie ofert zostało przesunięte do czerwca 2025 r”.

Porcie Zewnętrznym ma zostać zlokalizowany terminal kontenerowy, ale w dokumentacji przetargowej dopuszczono także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury. Przypomnijmy, że pierwotnie port w Gdyni był wskazywany jako lokalizacja terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r.

Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury).  To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).

Do złożenia ostatecznych ofert zostali zaproszeni Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc., Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

Zostaw komentarz

Strona główna » Potrzeba adaptacji założeń projektu Portu Zewnętrznego w Gdyni powodem zmian terminów dla oferentów