Na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich. W dniu 1 stycznia 2024 r. upłynął termin ważności dyplomów ukończenia studiów traktowanych jako zaświadczenie o ukończeniu wymaganego szkolenia wydanych przed dniem 1 stycznia 2017 r. Do Ministerstwa Infrastruktury (MI) wpłynęło wiele wniosków o wyrażenie zgody na ukończenie skróconego szkolenia dla absolwentów na poziomie zarządzania. Argumentacja dotyczyła głównie czasu trwania pełnego szkolenia, które trwa kilka miesięcy, co powoduje często utratę pracy i wynikających z niej dochodów. Jest to jeden z powodów rezygnacji z podnoszenia kwalifikacji przez marynarzy. Obowiązujące przepisy nie przewidują takiej możliwości.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1320), wprowadziła przepisy określające terminy ważności zaświadczeń o ukończeniu wymaganego do uzyskania odpowiedniego dokumentu kwalifikacyjnego szkolenia.
Zgodnie z wprowadzonymi przepisami dyplomy ukończenia studiów wyższych w uczelniach posiadających uznanie ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w zakresie szkolenia członków załóg statków morskich, na kierunkach i specjalnościach wskazanych w certyfikacie uznania, potwierdzające ukończenie szkolenia na poziomie operacyjnym lub na poziomie zarządzania, uznaje się za zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, ważne przez 7 lat od dnia ukończenia studiów.
Przepisy ustawy zmieniającej dotyczące terminu ważności zaświadczeń weszły w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. co oznacza, że termin ważności dyplomów ukończenia studiów wyższych uznawanych jako zaświadczenie o ukończeniu wymaganego szkolenia wydanych przed tą datą upłynął z dniem 1 stycznia 2024 r. Skutkiem upływu terminu ważności zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia jest konieczność jego ponownego ukończenia. Czas trwania szkolenia na poziomie zarządzania wynosi około 6 miesięcy. Do Ministra Infrastruktury po dniu 1 stycznia 2024 r. zaczęły napływać wnioski od marynarzy, którzy nie zdążyli w okresie ważności zaświadczenia o ukończeniu szkolenia przystąpić do egzaminu, o warunkowe dopuszczenie do egzaminu przed Centralną Morska Komisją Egzaminacyjną (CMKE). Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej nie posiada kompetencji w zakresie dopuszczania do egzaminu przed CMKE, a dodatkowo przepisy dotyczące warunków dopuszczenia do egzaminu są obligatoryjne, wnioski te nie mogły zostać rozpatrzone pozytywnie. Wnioski o rozwiązanie powstałego problemu złożyły też organizacje związkowe.
MI informuje, że po analizie obowiązujących przepisów i zakresu obowiązujących regulacji prawnych ustalono, że najszybszym sposobem rozwiązania zaistniałego problemu będzie weryfikacja ramowych programów skróconych szkoleń absolwentów dla marynarzy na poziomie zarządzania, pod kątem adekwatności dla osób, które ukończyły szkolenie na poziomie zarządzania, ale termin ważności zaświadczenia o jego ukończeniu upłynął.
Zmiany w rozporządzeniu mają umożliwić osobom, które ukończyły szkolenie na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej, ale termin ważności zaświadczenia o jego ukończeniu upłynął, ukończenie szkolenia skróconego absolwentów dla marynarzy na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej (czas trwania o około połowę krótszy niż pełnego szkolenia).
W trakcie analizy przepisów zauważono, że przepisy rozporządzenia, uznające za równoważne z ukończeniem szkolenia na poziomie pomocniczym w dziale maszynowym, ukończenie studiów wyższych na określonych w tych przepisach kierunkach, w uczelniach nie posiadających uznania ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, są niezgodne z postanowieniami Międzynarodowej
konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (Konwencja STCW) oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2022/993 z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy. W związku z powyższym proponuje się uchylenie przedmiotowych przepisów. W zamian za to zostaje wprowadzony przepis umożliwiający osobom, które odbędą 12-miesięczną praktykę pływania na statkach morskich w odpowiednim dziale i specjalności oraz po zdaniu egzaminu przed Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną uzyskanie świadectwa motorzysty wachtowego lub świadectwa elektromontera, co jest zgodne, odpowiednio, z prawidłem III/4 i prawidłem III/7 Konwencji STCW i dyrektywy.
Źródło: RCL
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.