W ubiegłym tygodniu w stoczni Ulstein Verft w Norwegii zwodowano statek typu CSOV (ang. Commissioning Service Operation Vessels) Olympic Boreas, którego kadłub powstał w gdyńskiej stoczni Crist.
Jednostka jest pierwszą z dwóch tego typu, budowanych dla norweskiego armatora Olympic. Umowa pomiędzy Olympic i Ulstein została podpisana w 2022 r. Kontrakt obejmuje budowę dwóch jednostek CSOV w Ulstein Verft, natomiast kadłuby są budowane przez stocznię Crist w Polsce.
Statek ma napęd elektryczny, wspomagany energią bateryjną, co pozwoli na osiągnięcie zerowej emisji dzięki hybrydowemu napędowi akumulatorowemu i wykorzystaniu paliwa metanolowego. System ładunkowy został starannie zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz sprawną operację załadunku i rozładunku statku.
![Wodowanie CSOV Olympic Boreas, fot. Ulstein](https://i0.wp.com/offshorewindpoland.pl/wp-content/uploads/2024/04/Ulstein_Olympic_Utdocking_web-0499_3e0af3c4d148d850ed1293487c765bc1.jpg?resize=640%2C427&ssl=1)
Ponadto, kształt kadłuba został zoptymalizowany pod kątem osiągnięcia wyników w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i konsumpcji energii. Wykorzystano technologię Ulstein Twin X-Stern, która obejmuje ostrzejsze linie kadłuba i eliminację płyty pawęży, poprawiając funkcjonalność poprzez lepsze utrzymanie położenia statku, redukcję wpływu fal, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trudnych warunkach dzięki zmniejszeniu wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysku.
Statek został zoptymalizowany pod kątem efektywności pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, minimalizując konieczność ręcznego przenoszenia ładunków, narzędzi i części zamiennych. Jego całkowita długość wynosi 89,6m, a szerokość 19,2m. Jednostka ma 91 kabin, które mogą pomieścić łącznie 126 osób. Jak zwraca uwagę Ulstein, wszystkie kabiny mają dostęp do światła dziennego.