W Gdańsku prowadzone są intensywne prace związane z budową terminala T5. Codziennie na teren dostarczanych jest 20-30 tys. m³ materiału zasypowego. Terminal będzie zapleczem instalacyjnym dla projektów morskich farm wiatrowych Baltica 2 oraz BC-Wind.
Budowa terminala T5 w Baltic Hub w Gdańsku weszła w decydującą fazę realizacji. Roboty refulacyjne, prowadzone przy użyciu nowoczesnego sprzętu – pogłębiarek ssąco-refulujących Van Oord oraz szaland samobieżnych – są zaawansowane w 80 proc. Prace realizowane są równolegle na wielu frontach z dużą intensywnością.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku 13 listopada odbyło się formalne przekazanie placu budowy specjalistycznego terminala dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Działania rozpoczęła firma NDI S.A., która została wybrana w przetargu zakończonym 30 października 2024 r. poprzez podpisanie umowy. Inwestycja zostanie zakończona w trzecim kwartale 2026 r., aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej.
Zuzanna Matuszewska, kierownik robót hydrotechnicznych z Grupy NDI, informuje o skali przedsięwzięcia: „Codziennie na teren inwestycji dostarczamy od 20 do 30 tys. m³ materiału zasypowego pochodzącego ze źródeł morskich, lądowych i śródlądowych. Do realizacji robót wykorzystujemy najnowocześniejszy sprzęt”.


Infrastruktura dla morskiej energetyki wiatrowej
Terminal T5 powstaje z myślą o obsłudze morskich farm wiatrowych. W obrębie planowanego placu składowo-manewrowego o powierzchni około 21 hektarów prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów turbin wiatrowych. Inwestycja obejmuje budowę dwóch nabrzeży przeładunkowych oraz stanowiska Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi.
W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które będą służyć obsłudze procesów logistycznych i montażu farm wiatrowych.
Zaawansowane prace konstrukcyjne
Na terenie budowy zakończyły się prace czerpalne i główna część prac kafarowych. W najbliższych tygodniach planowane jest pogrążenie pozostałych profili ścianki szczelnej nabrzeża tymczasowego, co zamknie obwód terminalu i uniemożliwi żeglugę w jego wnętrzu. Zakończyła się instalacja wszystkich kotew klapowych, a rozpoczęto wykonywanie kotew gruntowych przy nabrzeżu tymczasowym.
Rozpoczęły się prace związane z wykonywaniem pali CFA (wierconych świdrem ciągłym) na dwóch frontach – przy nabrzeżu outbound oraz inbound, gdzie przygotowano platformy robocze o długościach odpowiednio 180 i 130 metrów bieżących. Aleksandra Smyk-Sidorowicz z Grupy NDI dodaje: „Prace związane z wykonywaniem pali CFA idą bardzo szybko, intensywnie przygotowujemy się również do rozpoczęcia robót żelbetowych”.



Finansowanie i harmonogram
Budowa terminalu T5 prowadzona jest na zlecenie spółki Istrana. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz przez Polski Fundusz Rozwoju. Tempo robót jest wysokie, a realizacja postępuje zgodnie z harmonogramem – informuje NDI.
Strategiczne znaczenie dla polskiego offshore
Terminal T5 w Baltic Hub stanie się kluczową infrastrukturą wspierającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Możliwość montażu komponentów farm wiatrowych bezpośrednio w porcie znacząco obniży koszty logistyczne i przyspieszy realizację projektów offshore. Gdański terminal wzmocni pozycję Polski jako regionalnego lidera w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, oferując kompleksowe usługi dla inwestorów. Przy planowanych kilkunastu gigawatach mocy w polskich farmach wiatrowych na morzu, infrastruktura portowa będzie kluczowym elementem sukcesu całego sektora.
W lipcu br. spółka Ocean Winds oraz należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 podpisały strategiczną umowę rezerwacyjną, która umożliwi wykorzystanie terminala instalacyjnego T5 do budowy morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 (należąca do polsko-duńskiego duetu inwestorskiego) wykorzysta go początkowo do instalacji turbin dla projektu Baltica 2 w 2027 roku, a następnie Ocean Winds skorzysta z terminala w 2028 roku jako zaplecza instalacyjnego dla morskich turbin wiatrowych w ramach projektu BC-Wind.



