- REKLAMA -spot_img

Trwa budowa terminala T5. Zrealizowano 80% robót refulacyjnych

Tylko u nas

W Gdańsku prowadzone są intensywne prace związane z budową terminala T5. Codziennie na teren dostarczanych jest 20-30 tys. m³ materiału zasypowego. Terminal będzie zapleczem instalacyjnym dla projektów morskich farm wiatrowych Baltica 2 oraz BC-Wind.

Budowa terminala T5 w Baltic Hub w Gdańsku weszła w decydującą fazę realizacji. Roboty refulacyjne, prowadzone przy użyciu nowoczesnego sprzętu – pogłębiarek ssąco-refulujących Van Oord oraz szaland samobieżnych – są zaawansowane w 80 proc. Prace realizowane są równolegle na wielu frontach z dużą intensywnością.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku 13 listopada odbyło się formalne przekazanie placu budowy specjalistycznego terminala dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Działania rozpoczęła firma NDI S.A., która została wybrana w przetargu zakończonym 30 października 2024 r. poprzez podpisanie umowy. Inwestycja zostanie zakończona w trzecim kwartale 2026 r., aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej.

Zuzanna Matuszewska, kierownik robót hydrotechnicznych z Grupy NDI, informuje o skali przedsięwzięcia: „Codziennie na teren inwestycji dostarczamy od 20 do 30 tys. m³ materiału zasypowego pochodzącego ze źródeł morskich, lądowych i śródlądowych. Do realizacji robót wykorzystujemy najnowocześniejszy sprzęt”.

Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI

Infrastruktura dla morskiej energetyki wiatrowej

Terminal T5 powstaje z myślą o obsłudze morskich farm wiatrowych. W obrębie planowanego placu składowo-manewrowego o powierzchni około 21 hektarów prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów turbin wiatrowych. Inwestycja obejmuje budowę dwóch nabrzeży przeładunkowych oraz stanowiska Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi.

W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które będą służyć obsłudze procesów logistycznych i montażu farm wiatrowych.

Zaawansowane prace konstrukcyjne

Na terenie budowy zakończyły się prace czerpalne i główna część prac kafarowych. W najbliższych tygodniach planowane jest pogrążenie pozostałych profili ścianki szczelnej nabrzeża tymczasowego, co zamknie obwód terminalu i uniemożliwi żeglugę w jego wnętrzu. Zakończyła się instalacja wszystkich kotew klapowych, a rozpoczęto wykonywanie kotew gruntowych przy nabrzeżu tymczasowym.

Rozpoczęły się prace związane z wykonywaniem pali CFA (wierconych świdrem ciągłym) na dwóch frontach – przy nabrzeżu outbound oraz inbound, gdzie przygotowano platformy robocze o długościach odpowiednio 180 i 130 metrów bieżących. Aleksandra Smyk-Sidorowicz z Grupy NDI dodaje: „Prace związane z wykonywaniem pali CFA idą bardzo szybko, intensywnie przygotowujemy się również do rozpoczęcia robót żelbetowych”.

Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI
Budowa terminala T5, fot. NDI

Finansowanie i harmonogram

Budowa terminalu T5 prowadzona jest na zlecenie spółki Istrana. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz przez Polski Fundusz Rozwoju. Tempo robót jest wysokie, a realizacja postępuje zgodnie z harmonogramem – informuje NDI.

Strategiczne znaczenie dla polskiego offshore

Terminal T5 w Baltic Hub stanie się kluczową infrastrukturą wspierającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Możliwość montażu komponentów farm wiatrowych bezpośrednio w porcie znacząco obniży koszty logistyczne i przyspieszy realizację projektów offshore. Gdański terminal wzmocni pozycję Polski jako regionalnego lidera w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, oferując kompleksowe usługi dla inwestorów. Przy planowanych kilkunastu gigawatach mocy w polskich farmach wiatrowych na morzu, infrastruktura portowa będzie kluczowym elementem sukcesu całego sektora.

W lipcu br. spółka Ocean Winds oraz należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 podpisały strategiczną umowę rezerwacyjną, która umożliwi wykorzystanie terminala instalacyjnego T5 do budowy morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 (należąca do polsko-duńskiego duetu inwestorskiego) wykorzysta go początkowo do instalacji turbin dla projektu Baltica 2 w 2027 roku, a następnie Ocean Winds skorzysta z terminala w 2028 roku jako zaplecza instalacyjnego dla morskich turbin wiatrowych w ramach projektu BC-Wind.

- REKLAMA -

Pozostałe informacje

Zostaw komentarz

- REKLAMA -

Najnowsze informacje