W ubiegłym tygodniu 13 listopada odbyło się formalne przekazanie placu budowy specjalistycznego terminala dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Działania rozpoczęła firma NDI S.A., która została wybrana w przetargu zakończonym 30 października 2024 r. poprzez podpisanie umowy. Inwestycja zostanie zakończona w trzecim kwartale 2026 r., aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej.
Na początek przeprowadzone zostaną prace przygotowawcze, w tym rozbiórka niewielkiej części infrastruktury przy terminalu T1. Jak informuje spółka Istrana, jest to niezbędne, gdyż dostęp do budowy odbywać się będzie przez tereny będące we władaniu Baltic Hub, czyli przez terminal T1. Kolejne kroki to intensywne prace projektowe oraz badania akwenu. Harmonogram budowy przewiduje zakończenie obudowy terenu, czyli wykonanie konstrukcji stalowych nabrzeży i proces zalądowienia 21 hektarów w 2025 r., a kolejne etapy, w tym prace żelbetowe i wykończeniowe, będą realizowane w 2026 r. Całość inwestycji zostanie zakończona w trzecim kwartale 2026 r., aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej.
Przypomnijmy, że PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted oraz Istrana sp. z o.o. podpisały umowę dzierżawy przyszłego terminalu T5 w Porcie Gdańsk. Posłuży on do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2.
W pierwszej fazie budowy zostaną wykonane ściany szczelne obudowy całego terenu wraz z zakotwieniem dla nabrzeży przeładunkowych i nabrzeży osłonowych. Terminal T5 będzie się różnił od wcześniejszego T3 przede wszystkim charakterem wykończenia i wyposażeniem – na T5 nie znajdziemy stałych dźwigów, takich jak suwnice STS czy RMG obecnych na innych terminalach Baltic Hub, a zamiast betonowej nawierzchni inwestor zastosuje kruszywo łamane, co lepiej odpowiada specyfice operacji dla ciężkich elementów farm wiatrowych i przenoszenia znaczących obciążeń elementów pod budowę konstrukcji wiatraków.
Dodatkowym wyróżnikiem T5 będzie stanowisko ro-ro, umożliwiające dostawę komponentów turbin transportem kołowym.
– Zakończenie tej inwestycji to będzie dla nas duży krok w kierunku wsparcia transformacji energetycznej kraju. Terminal T5 nie tylko umożliwi sprawne operacje związane z montażem farm wiatrowych, ale także wzmocni pozycję regionu jako lidera w obsłudze projektów offshore na Bałtyku – wskazuje spółka Istrana.
1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona – jak wówczas komunikowano – w połowie 2025 r. Warto zauważyć, że port w Gdańsku był wskazywany również jako baza instalacyjna dla projektów realizowanych wspólnie przez PGE i Ørsted. PGE w 2022 r. podpisała w tej sprawie porozumienie z DCT (obecnie Baltic Hub), w którym udziałowcem jest Polski Fundusz Rozwoju. Wcześniej rząd w uchwale wskazał port w Gdyni jako lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych.
W marcu 2024 r. Polski Fundusz Rozwoju poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w budowę terminala instalacyjnego. Według zapowiedzi, część finansowania inwestycji pochodzić będzie ze środków KPO.
W czerwcu Istrana (spółka, w której 100% udziałów posiada Baltic Hub Container Terminal sp. z o.o.) wygrała przetarg na zalądowienie obszaru morskiego w Porcie Gdańsk.
W sierpniu br. projekt budowy nowego terminala kontenerowego T5 otrzymał od Wojewody Pomorskiego pozwolenie na budowę
W październiku Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z wykonawcą terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Inwestycja otrzyma ponad 900 mln zł dofinansowania z KPO.