Spółka Baltic Power, należąca do polskiego Orlenu i kanadyjskiego Northland Power, rozpoczęła przyjmowanie wniosków do Przejściowego Systemu Rekompensat skierowanego do rybaków, którzy prowadzili działalność połowową na obszarze planowanej farmy wiatrowej. Wysokość rekompensaty będzie uzależniona od wielkości jednostki.
Inwestor informuje, że rozwiązanie to ma charakter przejściowy i będzie obowiązywać do momentu wprowadzenia przepisów regulujących zasady i zakres wypłaty rekompensat między sektorem morskiej energetyki wiatrowej a rybackim. Baltic Power oczekuje docelowego rozwiązania administracyjnego. Rekompensaty będą wypłacane do czasu zakończenia budowy farmy lub do czasu opublikowania docelowych regulacji ministerialnych.
– Wysokość rekompensaty bęqzie uzależniona od wielkości jednostki, a jej wartość wyniesie od 15.200 do 48.700 tysięcy zł rocznie – informuje inwestor.
O wypłatę rekompensat mogą ubiegać się armatorzy jednostek, które działały na obszarze kwadratów rybackich N7, N8, O7, O8 oraz O6 w latach 2018-2023. Jednocześnie Baltic Power przewidział jednorazowe rekompensaty dla armatorów rekreacyjnych jednostek wędkarskich.
Nabory
Nabór wniosków odbywał się będzie w dwóch turach: listopad 2024 – luty 2025 oraz czerwiec – sierpień 2025. Pierwsza transza rekompensat obejmie okres wypłat za listopad-grudzień 2024 oraz cały 2025 r. Wnioski o rekompensaty za 2026 r. będą przyjmowane analogicznie w okresach: listopad 2025 – luty 2026 oraz czerwiec – sierpień 2026.
Więcej informacji i wzory wniosków są dostępne w dedykowanej zakładce „DLA RYBAKÓW” na stronie Baltic Power. Wnioski o wypłatę można pobrać ze strony i przekazać drogą mailową, tradycyjną pocztą lub kurierem. Wnioski przyjmowane będą także w punktach informacyjnych, które będą otwarte po cyklicznych spotkaniach informacyjnych organizowanych w Łebie, Ustce i Władysławowie.
Współpraca z rybakami
W tym tygodniu inwestor poinformował, że Polscy rybacy będą wspierać bezpieczeństwo budowy na morzu. Trzy polskie statki rybackie wesprą budowę. Rozpoczną pracę wraz ze startem prac instalacyjnych na morzu.
W ramach kontraktu z MEWO trzy jednostki dozorowe (ang. Guard Vessels) pływające pod polskimi banderami, z załogami liczącymi od dwóch do pięciu osób, będą operowały na obszarze farmy przez cały okres prac instalacyjnych. To specjalnie przygotowane do potrzeb pracy w sektorze offshore wind statki rybackie. Zadaniem załóg będzie dozór i komunikacja z innymi jednostkami przepływającymi w okolicy prac instalacyjnych, w tym jednostkami rybackimi, statkami turystycznymi i handlowymi.
Prace instalacyjne ruszają w 2025
Od roku 2023 trwa budowa jej infrastruktury lądowej, a z początkiem roku 2025 spółka rozpoczyna prace instalacyjne na morzu. Do Portu w Gdyni zawinął już unikalny w skali świata statek – Svanen – specjalistyczny pływający dźwig z floty Van Oord przeznaczony do instalacji fundamentów morskich farm wiatrowych.
W ostatnim czasie spółka zabezpieczyła również inne ważne kontrakty. To m.in. umowa na obsługę budowy farmy Baltic Power przez statki do transportu personelu (ang. Crew Transport Vessel). Ich operator Farra Marine deleguje na teren budowy dwie jednostki, które będą zajmowały się transportem załóg z bazy serwisowej w Łebie.