Do Portu w Gdyni zawinął unikalny w skali świata statek – Svanen – specjalistyczny pływający dźwig z floty Van Oord przeznaczony do instalacji fundamentów morskich farm wiatrowych. To ta jednostka na początku 2025 r. rozpocznie pierwszą w historii w polskiej części Morza Bałtyckiego budowę morskiej farmy wiatrowej – Baltic Power.
Przypłynięcie do portu w Gdyni pierwszej jednostki instalacyjnej z floty Van Oord jest elementem szerokiej kampanii mobilizacyjnej przed rozpoczęciem prac na morskim odcinku budowy Baltic Power – informuje inwestor. Svanen będzie odpowiadać za instalację monopali, czyli głównego elementu fundamentów dla 76 turbin o mocy 15 MW oraz 2 morskich stacji elektroenergetycznych. Na monopale zostaną nałożone tzw. elementy przejściowe łączące je z konstrukcjami turbin i stacji odbiorczych. Monopale, jakie posłużą do budowy farmy Baltic Power mają do 100 m długości, średnicę ok. 9 m i masę do 1700 ton. Transport takich komponentów, z uwagi na ich rozmiar, możliwy jest tylko drogą morską. Posłużą do tego specjalne holowniki, które dostarczą konstrukcje na obszar farmy z portu przeładunkowego. Baltic Power, jako pierwszy tego typu projekt w Polsce, w oczekiwaniu na dostępność polskich portów i terminali instalacyjnych morskich farm wiatrowych będzie korzystał z już dostępnej tego typu infrastruktury portowej w basenie Morza Bałtyckiego.
Svanen rozpoczął służbę w 1991 r., od 2005 r. obsługuje projekty offshore i był kilkukrotnie modernizowany wraz ze zwiększaniem rozmiarów turbin morskich farm wiatrowych. To prawdziwy weteran w branży – z jego pokładu zainstalowano ponad 700 monopali w całej Europie. Dzięki modernizacji przeprowadzonej w 2023 r. rozmiar dźwigu został zwiększony ze 120 do 125 metrów, a udźwig z 3000 do 4500 ton. Takie modyfikacje były niezbędne do tego, aby jednostka mogła instalować komponenty potrzebne przy stawianiu fundamentów dla turbin 15 MW. Baltic Power będzie pierwszym projektem obsługiwanym przez statek po jego remoncie i jednym z pierwszych na świecie, na który trafią duże turbiny o mocy 15 MW.
Kontraktacja specjalistycznych statków instalacyjnych jest dużym wyzwaniem dla deweloperów morskich farm wiatrowych. W Europie dostępnych jest niewiele takich jednostek, a ponadto na Bałtyku wyzwaniem jest sam transfer floty przez Cieśniny Duńskie. Tego typu statki są rezerwowane u armatorów z kilkuletnim wyprzedzeniem na ściśle określony czas.
Morska farma wiatrowa Baltic Power, realizowany przez Orlen i Northland Power, to najbardziej zaawansowany projekt offshore wind w Polsce i jedyny w fazie budowy. Prace postępują zgodnie z harmonogramem i planowana farma w 2026 roku włączy do krajowego systemu energetycznego ok. 1,2 GW mocy.
MFW Baltic Power pokryje ok. 3% zapotrzebowania Polski na energię, tym samym ograniczając krajową emisję CO2 o ok. 2,8 miliona ton rocznie.
Źródło: Baltic Power