Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z wykonawcą terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Inwestycja otrzyma ponad 900 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
We wrześniu Komisja Europejska zatwierdziła 194 mln euro pomocy publicznej w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), która obejmuje wsparcie budowy terminala instalacyjnego w porcie morskim w Gdańsku.
W sierpniu br. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że podjęto decyzję o wyrażeniu zgody dla spółki Istrana na dzierżawę terenu w Porcie Gdańsk przeznaczonego pod terminal. Dzierżawa będzie trwała przez 30 lat. Celem jest budowa terminala instalacyjnego w Gdańsku.
Projekt budowy nowego terminala kontenerowego T5 w Porcie Gdańsk, w którym ma powstać infrastruktura instalacyjna dla morskich farm wiatrowych, otrzymał pozwolenie na budowę. 20 sierpnia br. decyzję w tej sprawie wydał Wojewoda Pomorski.
Baza instalacyjna ma powstać na planowanym obszarze terminala T5 o powierzchni 21 ha. Ma on przylegać do istniejącego terminala T1, ale również budowanego T3.
W czerwcu spółka Istrana (spółka, w której 100% udziałów posiada Baltic Hub Container Terminal sp. z o.o.) wygrała przetarg na zalądowienie obszaru morskiego w Porcie Gdańsk.
Przypomnijmy, że w marcu 2024 r. Polski Fundusz Rozwoju poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w budowę terminala instalacyjnego dla obsługi morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie Baltic Hub. Według zapowiedzi, część finansowania inwestycji pochodzić będzie ze środków KPO.
1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r. Warto zauważyć, że port w Gdańsku jest wskazywany również jako baza instalacyjna dla projektów realizowanych wspólnie przez PGE i Ørsted. PGE w 2022 r. podpisała w tej sprawie porozumienie z DCT (obecnie Baltic Hub), w którym udziałowcem jest Polski Fundusz Rozwoju. Wcześniej rząd w uchwale wskazał port w Gdyni jako lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych.