ORP Mewa będzie dozorować kable i rurociągi morskie 

Pod koniec października Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy usługi, polegającej na rozbudowie możliwości autonomicznego pojazdu podwodnego AUV HUGIN 1000 MR, eksploatowanego na ORP Mewa (603), o funkcjonalność „Pipe tracking”.

Na uwagę zasługuje niezwykle krótki termin realizacji zamówienia, a jedynym kryterium wyboru wykonawcy była cena. Przetarg został ogłoszony 26 października, a oferty można było składać do 2 listopada. Natomiast termin realizacji samej usługi określono na 30 listopada 2023 r.

Jedynym podmiotem, który złożył ofertę była firma Escort Sp. z o.o. ze Szczecina.

Jak wynika z dokumentacji przetargowej, przedmiotem zamówienia jest pozyskanie bezterminowej licencji programowej plus oprogramowania układowego na usługę „Pipe Tracking” do pojazdu AUV HUGIN 1000 MR eksploatowanego na ORP MEWA.

Komenda Portu Wojennego Gdynia w warunkach zamówienia wskazała, że oprogramowanie musi zapewniać integrację sensorów zamontowanych na AUV (sonaru z syntetyczną aperturą HiSAS, echosondy wielowiązkowej EM2040 oraz kamery CathxCam) z systemem nawigacji inercyjnej (INS-DVL) zapewniając możliwości mapowania oraz pełnej inspekcji rurociągów i kabli podwodnych o średnicy powyżej 8cm (zbieranie dokładnego materiału zdjęciowego i budowę pełnego zobrazowania 3D za pomocą MBES).

Ponadto, oprogramowanie zapewniać musi funkcjonalność automatycznego wykrycia i śledzenia w czasie rzeczywistym rurociągu lub innego kabla przesyłowego umożliwiając jednocześnie takie wysterowanie nawigacji pokładowej pojazdu, aby utrzymać nakazaną pozycję względem rurociągu / kabla przez cały okres misji.

W ramach przedmiotu zamówienia zwycięzca przetargu dokona instalacji oraz uruchomienia oprogramowania na ORP Mewa. Pojazd AUV Hugin będący na wyposażeniu ORP Mewa jest na gwarancji producenta firmy Kongsberg Martime AS. Ponadto, wykonawca zapewni przeszkolenie – teoretyczne i praktyczne podczas prób morskich, Użytkowników z obsługi nowych funkcjonalności wynikających z oprogramowania Pipe tracking.

ORP Mewa

ORP Mewa jest trzecim z serii nowoczesnych niszczycieli min, które trafiły do gdyńskiego 13 Dywizjonu Trałowców. Okręt został zbudowany przez konsorcjum, którego liderem była Stocznia Remontowa Shipbuilding SA. W skład konsorcjum wchodziły także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna.

ORP Mewa ma długość 58,5 metra, szerokość przekraczającą 10 metrów i wyporność 830 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Jego uzbrojenie składa się z okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K, w którego skład wchodzą m.in. 35-milimetrowa armata AM-35K oraz zintegrowana głowica obserwacyjno-śledząca ZGS-35K. Dodatkowo okręt posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm oraz dwa stanowiska dla operatorów przenośnych wyrzutni rakiet Grom.

Jednostka została wyposażona w okrętowy system zarządzania walką SCOT-M, sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Sarov, Gavia, Kongsberg Hugin, oraz Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej (służące do identyfikacji obiektów podwodnych) oraz bojowej (przeznaczone do niszczenia obiektów niebezpiecznych). Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider’a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 970 kW. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.

Zostaw komentarz

Strona główna » ORP Mewa będzie dozorować kable i rurociągi morskie