Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał z konsorcjum firm Budimex, Roverpol i Rover Maritime umowę na budowę 2,5 km falochronów osłonowych. Dzięki inwestycji powstanie osłonięty od falowania akwen, co pozwoli na wybudowanie i późniejszą eksploatację Portu Zewnętrznego.
Konsorcjum ma od teraz 490 dni na wykonanie prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, natomiast na roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.
Jak wskazuje Zarząd Portu w Gdyni, realizacja inwestycji oznacza to znacznie szersze możliwości rozwoju i umocnienia pozycji gdyńskiego portu wśród portów na Bałtyku, a także większe bezpieczeństwo gospodarcze i militarne dla całego kraju.
Równolegle prowadzony jest przetarg na budowę Portu Zewnętrznego. Jak informowaliśmy , w ubiegły tygodniu Zarząd Portu w Gdyni do 30 czerwca 2025 r. wydłużył termin składania ofert. W Porcie Zewnętrznym ma zostać zlokalizowany terminal kontenerowy, ale w dokumentacji przetargowej dopuszczono także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury. Pierwsze przeładunki powinny zostać zrealizowane na przełomie 2028 i 2029 r.
Przypomnijmy, że pierwotnie port w Gdyni był wskazywany jako lokalizacja terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r.
Źródło: ZMPG, własne