W dniu 26 września 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie wydał decyzję Nr 13/2024 o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych firmy Vestas wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Szczecinie Skolwinie. Zakład będzie zatrudniać ok. 1130 pracowników.
Postępowanie było prowadzone na wniosek Michała Pawlaczyka z Transprojekt Gdański Sp. z o.o., który jest pełnomocnikiem Vestas Manufacturing Poland Spółka z o. o. W decyzji stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko inwestycji. Obecnie decyzja jest nieprawomocna.
Na początku września br. informowaliśmy, że RDOŚ zgromadził już materiał dowodowy. Samo postępowanie ruszyło w maju 2024 r.
Inwestycja
Planowana inwestycja polegać będzie na budowie zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych V236
o mocy 15MW wraz z niezbędną infrastrukturą. Zakres przedsięwzięcia obejmuje wykonanie następujących elementów infrastruktury: budynek administracyjny; budynek formowania (hale: 1, 2, 3, hala prefabrykacji elementów łopat); budynek prac wykończeniowych (hale: 1, 2, malarnia); budynek socjalny (gospodarczy); magazyn materiałów (konstrukcja stalowa obłożona płytami warstwowymi); budynek odpadów; budynek magazynowy; budynek obsługi; portiernia; budynek pomp ciepła; nabrzeże do przeładunku i transportu łopat o długości 200 m; powierzchnie magazynowe (zewnętrzne); zbiorniki paliwowe dwupłaszczowe 2×2500 l; drogi wewnętrzne 88 213 m2 (asfalt, kostka brukowa, kruszywo) + 62 533 m2 (asfalt, kostka brukowa, żwir); parkingi – ok. 4 000 m2 (asfalt, wzmocniona nawierzchnia trawiasta); tereny zielone/biologicznie czynne (ok. 215 000 m2 zieleń niska i wysoka) oraz pozostałej niezbędnej infrastruktury technicznej (w tym linie kablowe, systemy chłodzenia i ogrzewania, sieci wodociągowe i kanalizacyjne).
W pierwszym etapie planowana jest budowa magazynu, pierwszej hali budynku formowania poszycia
łopat oraz pierwszej hali budynku do wykańczania łopat. Umożliwi to inwestorowi zatrudnienie i rozpoczęcie szkolenia personelu, przy jednoczesnym stopniowym zwiększaniu mocy produkcyjnych i rozbudowie obiektu o nowe budynki. Surowce do produkcji łopat będą dowożone do zakładu samochodami ciężarowymi, natomiast gotowe łopaty będą transportowane statkami.
Wszystkie fundamenty budynków zaplanowano jako płyty żelbetowe na palach betonowych. Liczba pali
szacowana jest na ok. 10 000 sztuk i ma być dostarczona przez transport drogowy lub wodny. Zakłada się, że proces palowania będzie trwał ok. 2-3 miesiące.
W ramach realizacji prac związanych z budową nabrzeża założono pogłębianie dna od ok. – 10 m do ok. -11 m (80 750 m2 ). Szacuje się, że w przypadku przedmiotowej inwestycji ilość urobku z pogłębiania wyniesie ok. 485 tys. m3.
Proces produkcji łopat
Jak czytamy w dokumentacji, realizowany na etapie eksploatacji proces produkcji łopat do turbin wiatrowych V236 o mocy 15 MW można podzielić na sześć głównych procesów:
1) Prefabrykacja elementów łopat – proces ten odbywa się w budynku prefabrykacji elementów łopat w postaci rdzenia (RWP, tj. root web prefab). Elementy łopat wykonywane są z włókna szklanego, pianki PET i płynnej żywicy epoksydowej. Materiały są ręcznie układane w formach (każda łopata składa się z dwóch części, które są tworzone w dwóch formach będących do siebie wzajemnie lustrzanym odbiciem). Następnie elementy nasycane są płynną żywicą epoksydową i utwardzane przy użyciu ogrzewania elektrycznego.
2) Budowa i montaż poszycia łopat – proces ten odbywa się w formach. Jest to proces polegający na ręcznym ułożeniu w formie arkuszy włókna szklanego, pultruzji węglowych i paneli pianki PET, po którym następuje wtrysk (infuzja) żywicy epoksydowej. Części są utwardzane w formie przy użyciu ogrzewania elektrycznego. Na koniec obie części łopaty są łączone ze sobą za pomocą kleju epoksydowego. Klej utwardzany jest w formach podgrzewanych elektrycznie.
3) Wykończenie – łopaty są transportowane do budynku wykańczania, gdzie łopaty są szlifowane i usuwane są drobne wady powstałe w procesie budowy poszycia. Na etapie tym przeprowadzany jest szereg kontroli jakości produktu.
4) Nakładanie powłoki malarskiej – łopaty są transportowane do malarni/lakierni w celu ich ostatecznego
wykończenia i pomalowania. Stosowane są farby poliuretanowe wodorozcieńczalne nakładane za pomocą wałków. Farba utwardza się w temperaturze pokojowej. Końcowym procesem jest nałożenie zabezpieczenia krawędzi natarcia – przyklejenie do łopaty klejem poliuretanowym.
5) Składowanie – w oczekiwaniu na wysyłkę łopaty są tymczasowo składowane na terenie zakładu (miejsca określone jako powierzchnie magazynowe).
6) Wysyłka – łopaty transportowane są z miejsc składowania na nabrzeże, gdzie za pomocą dźwigów
prowadzony jest ich załadunek na statek. Statki będą miały pojemność umożliwiającą transport ok. 16 łopat.
Praca dla ponad 1000 specjalistów
Projektowany zakład będzie pracował przez całą dobą (tryb trzyzmianowy). Zakład będzie zatrudniać
ok. 1 130 pracowników. W budynkach produkcyjnych na trzech zmianach pracować będzie łącznie ok. 1 000 osób (budynek formowania łopat – 730 osób, budynek wykończeniowy – ok. 270 osób), w części biurowej na jednej zmianie dziennej – ok. 70 osób, a personel zewnętrzny liczący ok. 60 osób będzie zajmował się obsługą kuchni, logistyką zewnętrzną i zarządzaniem obiektem. Łącznie w całym zakładzie na dziennej zmianie będzie pracować ok. 430 osób.