W zakładach firmy Smulders finalizowana jest produkcja elementów przejściowych (ang. transition pieces, TP) dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power. W zakładach w Żarach, Niemodlinie oraz Łęknicy dobiegają końca prace nad konstrukcjami pomocniczymi dla elementów przejściowych, tzw. secondary steel. Zgodnie z harmonogramem, zostaną zainstalowane w pierwszym kwartale 2025 r.
Inwestor informuje, że TP po zmontowaniu ruszą w drogę do portu przeładunkowego. Zgodnie z harmonogramem, zostaną zainstalowane w pierwszym kwartale 2025 r. W zakładach w Żarach, Niemodlinie oraz Łęknicy dobiegają końca prace nad konstrukcjami pomocniczymi dla elementów przejściowych, tzw. secondary steel. Tam powstają m.in. platformy serwisowe zewnętrzne, konstrukcje wyposażenia zewnętrznego, elementy cumowania statków serwisowych. Stal użyta do ich produkcji pochodzi z polskich hut.
Produkcja elementów przejściowych była skomplikowanym procesem, wymagającym zastosowania zaawansowanych technologii spawalniczych i obróbki metali – informuje spółka należąca do Orlenu i Northland Power. Zostały one pokryte specjalnymi powłokami antykorozyjnymi, które będą zabezpieczały je przez ok. 30 lat. Całe elementy przejściowe ważą ponad 350 ton i mierzą 20 metrów wysokości. Prace nad produkcją fundamentów przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Kontrakt
W ubiegłym roku informowaliśmy, że Smulders Projects Belgium, spółka zależna Smulders, międzynarodowego koncernu specjalizującego się w inżynierii, budowie, dostawach i montażu konstrukcji stalowych, dostarczy 76 elementów przejściowych dla budowanej przez Orlen i Northland Power morskiej farmy wiatrowej Baltic Power.
W 2022 r. roku spółka Baltic Power podpisała umowę rezerwacyjną z Smulders na dostawę elementów przejściowych, które będą częściowo wyprodukowane w zakładach Smulders zlokalizowanych w Polsce.
– Niedawno rozpoczęliśmy produkcję u naszego głównego podwykonawcy i partnera przemysłowego, Haizea Bilbao, gdzie produkowane są primary steel cans na potrzeby projektu. Nasze zakłady w Polsce i Wielkiej Brytanii są gotowe do rozpoczęcia produkcji w nadchodzących miesiącach – informował w ubiegłym roku Stefan van Hoydonck, kierownik projektu w Smulders.
Pozostałe elementy
Pierwsze elementy monopali, za których produkcję odpowiada niemiecka firma Steelwind, są już gotowe i cyklicznie transportowane do portu przeładunkowego. Za prace instalacyjne fundamentów na morzu odpowiedzialny jest Van Oord – jedna z najbardziej doświadczonych w tym zakresie firm na świecie, dysponująca flotą specjalistycznych jednostek instalacyjnych. W Porcie w Gdyni stacjonuje już dźwig pływający Svanen, z jego pokładu odbędzie się instalacja 78 monopali dla fundamentów turbin i morskich stacji elektroenergetycznych.
Budowa morskiej farmy wiatrowej Baltic Power będzie realizowany ze wsparciem duńskiego portu instalacyjnego Roenne.