- REKLAMA -spot_img

Transport Week 2025. Kluczowe trendy i dyskusje o zrównoważonym rozwoju Portów

Tylko u nas

Konferencja Transport Week 2025, organizowana po raz pierwszy w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia (PPNT Gdynia), zgromadziła ekspertów branżowych w celu omówienia kluczowych zmian w sektorach morskim i transportowym. Dwudniowe wydarzenie skupiło się na europejskiej polityce transportowej, strategiach inwestycyjnych portów oraz rozwiązaniach zrównoważonych, ze szczególnym naciskiem na elektryfikację.

Europejskie porty znajdują się „w centrum wyzwań, ale także w centrum rozwiązań”, jak stwierdziła Isabelle Ryckbost z European Sea Ports Organisation. Podkreśliła zwiększony nacisk Europy na dyplomację gospodarczą i większe budżety wojskowe, zachęcając porty do podejmowania bardziej zdecydowanych działań.

Steve Wray z Infrata przedstawił znaczące zmiany wpływające na bałtyckie szlaki żeglugowe, w tym brak bezpośrednich połączeń do krajów bałtyckich lub nordyckich oraz wprowadzenie dedykowanych połączeń „wahadłowych” dla głównych firm żeglugowych. Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Christopher Stein ostrzegał natomiast o konsekwencjach przejścia na systemy komputerowe, podkreślając, że wyzwania cyberbezpieczeństwa wykraczają poza hakerów i złośliwe oprogramowanie, obejmując również problemy z jakością oprogramowania.

Strategie inwestycyjne w polskich Portach

Konferencja podkreśliła główne inwestycje infrastrukturalne w kluczowych polskich portach:

Port Gdynia zaprezentował plany dotyczące Portu Zewnętrznego, opisanego przez Ewelinę Ziajkę jako „bardzo nowoczesne rozszerzenie Portu Gdynia w kierunku morza”. Port koncentruje się na rozszerzaniu swojego portfolio i poprawie połączeń z zapleczem.

Maksymilian Czapiewski przedstawił plany inwestycyjne Portu Gdańsk, w tym bezpieczny parking, Terminal FRSU, system zasilania z lądu, zintegrowany punkt kontroli granicznej oraz połączenie Naftoportu z krajowymi i międzynarodowymi sieciami rurociągów.

Rafał Zahorski szczegółowo omówił inwestycje w Portach Szczecin-Świnoujście, podkreślając ich strategiczne położenie i uniwersalność. Wspomniał konkretnie o planach budowy zielonego terminalu na Ostrowie Grabowskim, zaprojektowanego do obsługi statków śródlądowych i pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne.

Elektryfikacja – postępy i wyzwania

Elektryfikacja wyłoniła się jako centralny temat konferencji. Krzysztof Krawiec z Polskiego Instytutu Ekonomicznego określił ją jako „kluczowy aspekt planu UE na rzecz zrównoważonego systemu transportowego”, omawiając jednocześnie polityki UE, wyzwania i perspektywy na przyszłość.

Jan Jarmakowski z Gdynia Container Terminal podzielił się szczegółami dotyczącymi udziału GCT w projekcie Blue Supply Chain, który ma na celu modernizację istniejącego sprzętu przeładunkowego w celu poprawy efektywności energetycznej i redukcji emisji.

Inicjatywy elektryfikacji portów zostały zaprezentowane przez różnych prelegentów:

  • Džiugas Šaulys ujawnił koncentrację Portu Kłajpeda na projektach energetycznych, w tym plany dotyczące pięciu stacji zasilania z lądu do przyszłego marca, wraz z inicjatywami dotyczącymi wodoru i zielonej floty.
  • Erik Eskling Hansen podkreślił nowy terminal ro-ro w Ystad z nowoczesnymi udogodnieniami, w tym podłączeniem zasilania z lądu i infrastrukturą dla statków napędzanych LNG.
  • Mikołaj Magiełka przedstawił plany Gdynia Container Terminal dotyczące zastąpienia silników diesla transformatorami i kablami zasilającymi, co potencjalnie zmniejszy roczne zużycie oleju napędowego z 420 000 do 20 000 litrów i zmniejszy emisję CO2 o około 1 milion kg rocznie.

Wdrażanie zasilania z lądu (OPS)

Drugi dzień skupił się znacząco na zasilaniu z lądu. Hanno Bromeis z Hamburg Port Authority zidentyfikował trzy kluczowe wyzwania techniczne dla wdrożenia OPS: dostępność energii, pozycjonowanie obszaru usługowego i konfiguracja ściany nabrzeża. Zaznaczył, że ceny paliw kopalnych nadal sprawiają, że OPS jest „trudny do sprzedania” komercyjnie.

Podczas dyskusji panelowych eksperci przedstawili różne perspektywy dotyczące adopcji OPS:

  • Dr Ernest Czermański z Uniwersytetu Gdańskiego scharakteryzował OPS jako „wciąż niszę”, przewidując, że „zajmie około 20-25 lat, zanim rozwiązanie będzie działać w sposób konwencjonalny”.
  • Lawrence Henesey z Blekinge Institute of Technology podkreślił potrzebę rozwiązań finansowych, ponieważ tysiące portów na świecie są popychane w kierunku zielonej infrastruktury.

Innowacyjne technologie

Projekt Hypobatt otrzymał znaczną uwagę uczestników podczas konferencji. Dr Yash Kotak zaprezentował tę inicjatywę mającą na celu opracowanie modułowego, szybkiego i prostego systemu ładowania o mocy wielu megawatów dla statków elektrycznych, początkowo skierowanego na usługi promowe między portami północnoniemieckimi.

George Kostalas z Rhoé omówił zastosowanie technologii cyfrowego bliźniaka do optymalizacji systemu w projekcie Hypobatt, wyjaśniając, jak wirtualne reprezentacje systemów fizycznych mogą pomóc w podejmowaniu decyzji poprzez dynamiczne aktualizacje danych.

Transport Week 2025 wykazał zaangażowanie branży morskiej w rozwiązywanie zarówno natychmiastowych wyzwań operacyjnych, jak i długoterminowych celów zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak porty mogą równoważyć wydajność, zrównoważony rozwój i odporność w zmieniającym się globalnym krajobrazie.

Portal OffshoreWindPoland.pl by patronem medialnym wydarzenia.

- REKLAMA -

Pozostałe informacje

Zostaw komentarz

- REKLAMA -

Najnowsze informacje