Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie (RDOŚ w Szczecinie) wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla drugiego etapu rozbudowy terminalu offshore wind w Świnoujściu. Decyzja dotyczy przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu zdolności przeładunkowej portu dla potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.
Inwestycja będzie realizowana na działkach w obrębie Warszów 14 i Ognica 13. Jest to kolejny krok w rozwoju infrastruktury portowej w Świnoujściu, która ma obsługiwać powstające na Bałtyku morskie farmy wiatrowe.
Przedmiotowe przedsięwzięcia polega na budowie Terminala Instalacyjnego w Świnoujściu w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej – etap II”. Przedsięwzięcia planowane jest w obrębie 0014 na działkach lądowych o numerach: nr 245/3, 245/7, 245/8, 249, 250, 255 i na działce wodnej nr 1/18 (Wm) oraz w obrębie 0013 na działce wodnej nr 3/2 (Wm).
W ramach II etapu planowana jest rozbudowa infrastruktury portu w Świnoujściu oraz powiększenie terenu działalności portowej o obszar ok. 23,1 ha (w tym zalądowienie o powierzchni 5,3 ha), na którym dotąd nie była prowadzona działalność portowa (teren ten jest położony w granicy portu w Świnoujściu).
W zakresie przedsięwzięcia planowana jest m.in. budowa nowego nabrzeża nr 4 i rampy ro-ro do obsługi statków o nośności większej niż 1350 t, wykonanie obudowy brzegu (ścianki szczelnej), budowa placów przeładunkowo-składowo-manewrowych oraz prace przygotowawcze na terenie przeznaczonym pod dodatkowe place składowe. Ponadto planowane są prace czerpane na obszarze ok. 15,2 ha (pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 m) oraz prace refulacyjne.
Decyzja została wydana 31 grudnia 2024 roku i weszła w życie 17 stycznia 2025 r.
Wnioskodawcą był Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Kilka dni temu spółka Orlen Neptun poinformowała, że terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu otrzymał ostateczne pozwolenie na użytkowanie. Obiekt ma osiągnąć pełną gotowość operacyjną w połowie 2025 r.