Saga z budową Portu Zewnętrznego trwa nadal. Port Gdynia dalej szuka wykonawcy

Do 30 września 2024 r. został wydłużony termin, w jakim można składać oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia (ZPMG). Poprzedni upłynął 14 czerwca 2024 r. To już czwarty raz, gdy Zarząd Portu w Gdyni wydłuża termin składania ofert.

Informację o zmianie Zarząd Portu opublikował 14 czerwca 2024 r., nie podając jednak powodu, dlaczego zdecydował się na taki krok. W poprzednich przypadkach – 2 i 19 lutego br. – tłumaczył to wnioskiem jednego z uczestników dialogu konkurencyjnego. Co istotne, o ile poprzednie pisma informowały jedynie o zmianie terminu, o tyle w przypadku pisma z 14 czerwca ZPMG zaprosił do udziału w spotkaniach informacyjnych dot. projektu. W ich trakcie uczestnicy dialogu konkurencyjnego będą mogli zadać pytania dotyczące wszystkich aspektów budowy Portu Zewnętrznego, jak i projektów komplementarnych, co pozwoli ZPMG na poznanie ich stanowiska odnośnie aktualnych postulatów. Zarząd Portu zapowiedział również, że z każdym z uczestników dialogu jest przewidziane osobne spotkanie. Przypomnijmy, że przetarg został ogłoszony w lipcu 2023 r.

Jak informowaliśmy na offshorewindpoland.pl, dotychczas do złożenia ostatecznych ofert zostali zaproszeni Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc., Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

W Porcie Zewnętrznym ma zostać zlokalizowany terminal kontenerowy, ale w dokumentacji przetargowej dopuszczono także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury. Pierwsze przeładunki powinny zostać zrealizowane na przełomie 2028 i 2029 r.

Przypomnijmy, że pierwotnie port w Gdyni był wskazywany jako lokalizacja terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zgodnie z nią terminal ma powstać w Porcie Gdańsk, a jego budowa zostać zakończona w połowie 2025 r.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozstrzygnął już przetarg na budowę w ,,formule zaprojektuj i wybuduj” 2,5 km falochronów osłonowych portu zewnętrznego. Zwyciężyła oferta konsorcjum z polską firmą Budimex na czele.

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, własne

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie artykułu jest możliwe tylko za zgodą wydawcy BlueGreen Content Studio.

Zostaw komentarz

Strona główna » Saga z budową Portu Zewnętrznego trwa nadal. Port Gdynia dalej szuka wykonawcy