Polski przemysł stoczniowy apeluje o modyfikację systemu ETS w transporcie morskim

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE wraz z Konfederacją Lewiatan wystosował apel do premiera Donalda Tuska o wsparcie w Brukseli inicjatywy dotyczącej modyfikacji systemu EU ETS w transporcie morskim. Celem proponowanych zmian jest przekształcenie obecnego mechanizmu z systemu karnego za emisję CO2 w narzędzie stymulujące inwestycje w dekarbonizację floty realizowaną w europejskich stoczniach.

Propozycja, nazwana „Gdańską Inicjatywą Klimatyczną 2025„, została wypracowana przez polski Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, zrzeszony w SEA Europe – brukselskiej organizacji reprezentującej europejskie stocznie i producentów wyposażenia okrętowego. Inicjatywa zyskała jednogłośne poparcie europejskich producentów okrętowych oraz pozytywne przyjęcie ze strony armatorów.

Proponowane zmiany wpisują się w założenia pakietu „Clean Industrial Deal”, który ma łączyć cele klimatyczne ze wzmacnianiem konkurencyjności gospodarki UE. Beneficjentami tych rozwiązań byłby europejski, w tym polski, przemysł stoczniowy oraz armatorzy. Dodatkowo, wdrożenie inicjatywy przyczyniłoby się do rozwoju obszarów nadmorskich poprzez pobudzenie przemysłu stoczniowego i całego łańcucha dostaw.

Kluczowym elementem propozycji jest przekierowanie środków z opłat EU ETS bezpośrednio na dekarbonizację floty, zamiast ich rozpraszania w budżetach poszczególnych krajów członkowskich UE. Dzięki temu europejski przemysł stałby się w większym stopniu beneficjentem regulacji klimatycznych wdrożonych w pakiecie Fit for 55.

Inicjatywa wpisuje się w strategię Unii Europejskiej zmierzającą do zwiększenia autonomii strategicznej poprzez stworzenie warunków do reindustrializacji Europy, w tym Polski. Proponowany mechanizm ma stymulować bezpośrednie inwestycje w niskoemisyjne rozwiązania w europejskich stoczniach, wykorzystujące wyposażenie okrętowe wyprodukowane w Europie, finansowane ze środków pochodzących z systemu EU ETS.

Przekierowanie środków z systemu EU ETS na modernizację floty morskiej ma ogromne znaczenie dla transformacji energetycznej sektora transportu morskiego, który odpowiada za około 3% globalnych emisji gazów cieplarnianych. Mądrze zaprojektowany system ETS może stać się katalizatorem innowacji technologicznych w przemyśle stoczniowym, przyspieszając rozwój niskoemisyjnych napędów (LNG, wodór, amoniak, metan), systemów napędów hybrydowych czy technologii wykorzystujących energię wiatru. Europejskie stocznie, w tym polskie, mogłyby stać się liderami w produkcji ekologicznych jednostek, co nie tylko zmniejszyłoby emisje z transportu morskiego, ale również stworzyłoby tysiące wykwalifikowanych miejsc pracy w regionach nadmorskich i zbudowało europejską przewagę technologiczną w globalnej konkurencji o zielone technologie morskie.

Źródło: Konfederacja Lewiatan, własne

- REKLAMA -

Zainteresuje Cie

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje