Port morski w Kołobrzegu z rekordem przeładunków

Redakcja OWP
Redakcja OWPhttp://offshorewindpoland.pl
Na bieżąco śledzimy rozwój projektów offshore wind, analizujemy trendy rynkowe i dostarczamy eksperckich informacji o technologiach, regulacjach oraz kluczowych graczach na rynku. Masz newsa lub uwagę? Pisz na redakcja@offshorewindpoland.pl

Materiały autora

– Port Kołobrzeg ma za sobą kolejny rok wyróżniający się znaczącym wzrostem przeładunków towarów. 2023 rok zakończył się wynikiem 277,8 tys. ton. Jest on aż o 63% wyższy od osiągniętego w 2022 roku. Ten skok zawdzięczamy głównie nowym ładunkom, w tym przede wszystkim kukurydzy z Ukrainy – poinformował Zarząd Portu Morskiego w Kołobrzegu.

Port Kołobrzeg, tak jak i porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został wskazany przez rząd do tranzytu zbóż z kraju naszych sąsiadów, któremu działania wojenne odcięły dostęp do portów czarnomorskich. Dzięki dobremu przygotowaniu, Port Kołobrzeg mógł „z marszu” przystąpić do akcji pomocy Ukrainie, jednocześnie zwiększając dochody miasta.

 W 2018 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowano 110 tys. ton towarów. Wówczas największy wolumen przeładunków stanowiła grupa ładunków masowych, głównie kruszywo i drewno. W kolejnych latach nastąpiła wyraźna zmiana struktury przeładunków. W 2022 r. nowym ładunkiem stała się kukurydza, stanowiąca 41% wszystkich przeładunków. W 2023 r. jej udział zwiększył się do 48%. Towary przeładowywane w Porcie Kołobrzeg uległy zróżnicowaniu i do dominujących we wcześniejszych latach kruszywa i drewna, dołączyły: pellet, zboża, oraz nawozy.

Wzrost przeładunków kukurydzy był spowodowany wojną na Ukrainie, która była dotąd jednym z największych eksporterów kukurydzy na świecie. Jej eksport został wstrzymany w związku z działaniami wojennymi i m.in. blokadą portów czarnomorskich. Polska sąsiadująca z Ukrainą, stała się wtedy jednym z głównych krajów tranzytu ukraińskiej kukurydzy.

Innym czynnikiem, który przyczynił się do wzrostu przeładunków w Porcie Kołobrzeg, były inwestycje infrastrukturalne. W 2021 roku uruchomiono bocznicę kolejową, która ułatwiła transport towarów do portu. W ciągu pięciu ostatnich lat zwiększono również powierzchnie magazynowe z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2. Jest to wzrost dotychczasowej powierzchni o 75%. Na zwiększenie wolumenu przeładunkowego miała wpływ także zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe. Wyposażona w odpowiedni, nowoczesny sprzęt, zapewnia sprawną obsługę statków.

Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym Port Kołobrzeg stał się bardziej atrakcyjnym miejscem do przeładunku towarów. Oczekuje się, że w kolejnych latach ich wolumen będzie dalej rósł. Port Kołobrzeg ma potencjał do dalszego rozwoju. W planach jest zwiększenie głębokości toru wodnego, dzięki czemu port będzie mógł przyjmować większe statki.

Port serwisowy w Kołobrzegu?

Jak informowaliśmy na offshorewindpoland.pl, priorytetem dla władz Kołobrzegu jest powstanie w tutejszym porcie terminalu serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Według Anny Mieczkowskiej, prezydent miasta, inwestorzy offshore wind czekają na możliwość podpisania listów intencyjnych z portem. Pod koniec listopada 2023 r. radni Kołobrzegu zagłosowali za przystąpieniem do procedury poszerzenia granic miasta. Zmiana ma na celu pozyskanie terenów inwestycyjnych na potrzeby rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

 – Zarząd Portu Morskiego stoi przed olbrzymią szansą rozwoju. Działalność portowa, gospodarka morska może stać się naszą ,,drugą nogą”. Dzisiaj kiedy na Ławicy Odrzanej wydane zostały cztery koncesje na budowę morskich farm wiatrowych, koncesjonariusze czekają na podpisanie listów intencyjnych z portem. Jak pokazują opracowania eksperckie, port w Kołobrzegu spełnia dzisiaj parametry, aby stać się portem serwisowym. – mówiła w listopadzie prezydent Mieczkowska.

Źródło: Zarząd Portu Morskiego w Kołobrzegu.

- REKLAMA -spot_img

Zainteresuje Cię

Zostaw komentarz

- REKLAMA -spot_img

Najnowsze informacje