Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) poinformowało naszą redakcję, że w ramach prac nad projektem rozporządzenia w sprawie ceny maksymalnej oraz po wejściu w życie projektu ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD159), na nowo przeanalizuje parametry i wskaźniki niezbędne do wyliczenia ceny maksymalnej w zależności od obszaru.
Chodzi dokładnie o rozporządzenie w sprawie maksymalnej ceny za energię elektryczną wytworzoną w morskich farmach wiatrowych i wprowadzoną do sieci, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców.
– Cena maksymalna będzie mogła zostać określona odmiennie dla poszczególnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów wskazanych w załącznikach do ustawy z 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach. Ostateczna decyzja w kwestii podziału i cen zostanie podjęta po szczegółowej analizie zróżnicowania obszarów m.in. pod względem geofizycznym czy oddalenia od brzegu – informuje resort w odpowiedzi na nasze pytania.
W odpowiedzi na pytanie to, czy nowe rozwiązanie dla ceny maksymalnej (zróżnicowanie ceny dla poszczególnych obszarów, gdzie będą zlokalizowane farmy) będzie konsultowane z branżą, MKiŚ poinformowało, że projekt rozporządzenia ws. ceny maksymalnej będzie procedowany zgodnie z procesem legislacyjnym określonym uchwałą nr 190 Rady Ministrów z 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2024 r. poz. 806). Jak informowaliśmy, projekt ustawy offshore wind (UD159) zmieniającej rozporządzenie pojawi się dziś na posiedzeniu rządu, które wyznaczono na godz. 12:00.
MKiŚ podkreśla, że projekt rozporządzenia ws. ceny maksymalnej stanowi wykonanie kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Jest to punkt B4L: „Wejście w życie przepisów wykonawczych wynikających z ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych” ujęty w ramach reformy B2.3 „Wsparcie inwestycji w obszarze morskich farm wiatrowych”, wskazanej w piątym wniosku o płatność.
-Dlatego konieczne jest wejście w życie rozporządzenia ws. ceny maksymalnej nie później niż w IV kwartale 2024 r. Zatem w celu dotrzymania terminu może pojawić się potrzeba przyspieszenia niektórych etapów procesu legislacyjnego – wyjaśnia MKiŚ.
Zakończenie prac nad projektem rozporządzenia ws. ceny maksymalnej zależy od terminu wejścia w życie projektu ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD159). MKiŚ informuje, że z uwagi na wskazane powyżej zobowiązania wynikające z KPO, resort klimatu i środowiska „podejmie wszelkie starania, aby osiągnąć kamień milowy B4L w terminie”.