6 grudnia 2024 r. w siedzibie Stena Line Polska odbyło się posiedzenie Rady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej (KIGM). W porządku obrad znalazły się kwestie dotyczące polskiego „local content” w procesie budowy i serwisowania morskiej energetyki wiatrowej. Jeszcze w tym roku – w ślad za rekomendacjami przekazanymi Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – KIGM przedstawi raz jeszcze Ministerstwu Infrastruktury propozycję rozwiązań dotyczących problemu stworzonego przez zmianę definicji „żeglugi krajowej”.
Czwarte w tym roku posiedzenie poprzedzało spotkanie świąteczno-wigilijne Izby, które zaplanowano na pokładzie promu Steny – Stena Estelle. Jednym z pierwszych punktów obrad były wybory w drodze kooptacji do Rady KIGM w związku z powstały w jej składzie wakatem. W wyniku przeprowadzonych wyborów do grona członków Rady został przyjęty Grzegorz Pettke, prezes Polskiego Rejestru Statków. Rada KIGM zatwierdziła również wybór Loży KIGM na członków Loży Janusza Jarosińskiego oraz Tadusza Hatalskiego.
W porządku obrad znalazły się kwestie dotyczące polskiego wskaźnika local content w procesie budowy i serwisowania morskiej energetyki wiatrowej – na wielu poziomach – ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji polskich marynarzy i firm branżowych wykonujących projekty związane z offshore wind. Postanowiono, że jeszcze w tym roku – w ślad za rekomendacjami przekazanymi Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – przedstawić raz jeszcze MI propozycję rozwiązań dotyczących problemu stworzonego przez zmianę definicji „żeglugi krajowej” (pierwszą propozycję wysłano do MI jeszcze w styczniu 2023).
KIGM przypomina, że w lipcu ubiegłego roku zawracała na spotkaniu z przedstawicielami MI uwagę, że wyinterpretowana przez Departament Edukacji Morskiej z Dyrektywy 2022/993/UE definicja żeglugi krajowej ograniczona do morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, która spowodowała wydanie przez Ministra Infrastruktury w kwietniu 2022 r. rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich, jest zbyt wąska i przez to utrudnia uprawianie żeglugi polskim armatorom na akwenach, na których obowiązywały przepisy zmienione w tym rozporządzeniu.
Rozparzono również wniosek Rady KIGM POR o planowanych zmianach w prawie dotyczącym rynku pracy, ich wpływie na funkcjonowanie terminali portowych, rynek pracy i konkurencyjność polskich portów. 3 grudnia br. Rada Przedsiębiorczości, w skład której wchodzi również Krajowa Izba Gospodarcza, wystosowała apel do Premiera Donalda Tuska w sprawie zmiany ustawy o dostępie cudzoziemców do polskiego rynku pracy. Postanowiono poprzeć apel Rady Przedsiębiorczości dodając do niego informację o możliwych negatywnych konsekwencjach na działalność portową. Jak informuje KIGM, „w spółkach dostarczających pracowników do pracy w portach ok. 40% osób to cudzoziemcy – głównie Ukraińcy”.
W związku z 25 – leciem Izby przyjęto też listę rekomendowanych do Oznaczenia Zasłużonego Pracownika Gospodarki Morskiej – kryterium minimum 10 lat pracy w polskiej branży morskiej i aktywnej działalności na rzecz KIGM i samorządu gospodarczego morskiej branży. Lista i rekomendacja zostaną przedstawione odpowiednim organom nadającym odznaczenie.
Źródło: KIGM