W ubiegłym tygodniu na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD159). Pojawiły się w nim zapisy mówiące o tym, że maksymalna cena może być określona „odmiennie dla poszczególnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów wskazanych w załącznikach do ustawy offshore wind”. Z projektu rozporządzenia wynika, że w planie jest wyznaczenie trzech wariantów ceny maksymalnej. Ministerstwo Aktywów Państwowych w odniesieniu do projektu wskazuje na potrzebę „pogłębionej dyskusji” w zakresie parametrów, które mają być „faktorem różnicującym obszary, co wymaga czasu i uzgodnień stanowiska między samymi inwestorami”.
Sekretarz stanu MAP Robert Kropiwnicki w dokumencie z dnia 8 listopada 2024 r. skierowanym do Stałego Komitetu Rady Ministrów wskazuje, że pozytywnie ocenia proces przygotowania w Ministerstwie Klimatu i Środowiska projektu rozporządzenia, określającego cenę maksymalną dla pierwszych aukcji offshore wind w Polsce. Popiera także kierunek zmian w regulacjach dla morskiej energetyki wiatrowej, gdyż „brak zróżnicowania ceny mógłby prowadzić, w pewnych okolicznościach do pozbawienia wytwórcy zachęty do udziału w aukcjach, a z drugiej strony do nieuzasadnionego nadwsparcia niektórych projektów”.
W ocenie MAP kluczem podziału obszarów nie może być klucz „odległości od brzegu”, ponieważ – jak czytamy – będzie prowadziło to do wyznaczenia w sposób metodycznie niewłaściwy maksymalnych cen dla niektórych obszarów. Zatem, istnieje potrzeba przeprowadzenia pogłębionej dyskusji, jakie parametry mają być faktorem różnicującym obszary, co wymaga czasu i uzgodnień stanowiska między samymi
inwestorami.
Co więcej, w ocenie MAP nowelizacja „nie może zmierzać do obniżenia ceny maksymalnej zakomunikowanej już na 2025 r. na etapie prac Rządowego Centrum Legislacji, wyliczonej ceny dla obszarów, które są w trakcie przygotowania się do aukcji w 2025 r., w stosunku do których, między innymi na podstawie sygnałów regulacyjnych, ponoszone są już przez inwestorów nakłady inwestycyjne”.
W ocenie resortu procedowanie obecnie nowelizacji nawet szybką ścieżką nowelizacji, opóźni znacznie określenie ceny maksymalnej na aukcje 2025, co jest bardzo niekorzystne dla inwestorów rozwijających projekty MFW.
MAP proponuje wprowadzenie przepisu przejściowego dla aukcji, która odbyć ma się w roku 2025. Umożliwi on stosowanie jednej ceny dla wszystkich obszarów, co zapewni prawidłową dyskusję
wszystkich zainteresowanych nad katalogiem różnicującym bez presji czasowej. Drugą opcją jest wprowadzenie przepisu przejściowego, który dla aukcji 2025 r. określi w bezpośrednio w ustawie cenę maksymalną, nie czekając na procedowanie rozporządzenia – bowiem tylko takie rozwiązanie pozwala na prawidłową ocenę zaproponowanego nowego mechanizmu, biorąc pod uwagę opublikowaną już przez RCL wyliczoną cenę dla aukcji w 2025, tj. cenę 512,32 zł za MWh – czytamy w dokumencie.
Kolejny postulat to wprowadzenie do katalogu art. 31 ust. 11 w pkt 2 następującego uszczegółowienia
„….zespołem urządzeń służących do wyprowadzenia mocy do stacji lądowej”.