14 listopada 2024 r. w siedzibie Szkoły Morskiej w Gdyni z inicjatywy Przewodniczącego KIGM Rady Pomorskiego Oddziału Regionalnego odbyło się spotkanie, którego tematem była konieczność wprowadzenia zmian systemowych w zakresie uzyskiwania kwalifikacji do prowadzenia żeglugi morskiej. Opracowano rekomendacje dotyczące zmian legislacyjnych niezbędnych dla maksymalizacji udziału polskich marynarzy oraz armatorów w procesie budowy i obsługi morskich farm wiatrowych.
Przedmiotem dyskusji uczestników spotkania były propozycje rozwiązania problemów, wynikających ze zmiany definicji żeglugi krajowej, przez którą zaostrzono przepisy dotyczące żeglugi przybrzeżnej i międzynarodowej, czego rezultatem jest konieczność zmiany dyplomów i certyfikatów dla polskich pracowników branży morskiej i ograniczenie zakresu pływania dla posiadaczy dyplomów żeglugi krajowej. KIGM wyjaśnia, że bezpośrednią konsekwencją jest niemal całkowite zablokowanie możliwości wykorzystania polskich marynarzy i statków w sektorze MEW. Zmiana definicji żeglugi krajowej, która wykluczyła z niej morską strefę ekonomiczną, pozbawiła polskie jednostki prawa do operowania w tej strefie na podstawie przepisów żeglugi krajowej.
Jak informuje Krajowa Izba Gospodarki Morskiej (KIGM), w spotkaniu wzięli udział m.in. Jarosław Wałęsa, Poseł na Sejm RP oraz przedstawiciele Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy, Związku Rybaków Polskich, Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Szkoły Morskiej w Gdyni, Darłowskiej Grupy Producentów Ryb, Polskich Linii Oceanicznych SA, Czerwonego Szkwału Maritime Works Sp. z o.o., Baltic Diving Solutions Sp. z o.o.
Po przedyskutowaniu kwestii związanych z tematem spotkania postanowiono zanotowane postulaty i rekomendacje przedłożyć pod obrady Sejmowej Komisji GMiŻŚ, o czym pisaliśmy TUTAJ. Pismo z rekomendacjami i postulatami przygotowała Polska Izba Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW).
Postulowane zmiany obejmują m.in. przywrócenie poprzedniej definicji żeglugi krajowej, większą elastyczność w ustalaniu składu załóg jednostek specjalistycznych oraz modyfikację systemu szkoleń.
– Brak zmian w obecnym porządku prawnym spowoduje, że polskie projekty MEW będą zależne od podmiotów zagranicznych. Jednocześnie Polska straci szansę na zbudowanie polskiego rynku armatorskiego i usług w nowatorskim, eksportowanym sektorze gospodarki. Budowa rynku armatorskiego będzie także miała pozytywny wpływ na rynek stoczniowy oraz usługi otoczenia firm z branży gospodarki morskiej – informuje KIGM.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zapowiedział, że pierwsze spotkanie zespołu eksperckiego w tej sprawie odbędzie się na początku grudnia.