FRS Windcat, operator jednostek serwisowych dla sektora offshore wind, rozpoczął nowy rok zwodowaniem dwóch nowych statków – Windcat 61 i Windcat 62. Jednostki należą do najnowszej serii MK5, specjalnie zaprojektowanej w odpowiedzi na rosnące wymagania branży morskiej energetyki wiatrowej.
Nowe CTV (ang. Crew Transfer Vessels), które znajdują się obecnie w stoczni Alu International SHIPYARD, i wyróżniają się zwiększonym pokładem ładunkowym w porównaniu do poprzednich serii oraz lepszymi zdolnościami morskimi i transferowymi. Istotną innowacją jest hybrydowy system napędowy, umożliwiający wykorzystanie zarówno konwencjonalnego paliwa MGO, jak i wodoru, co pozwala na znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych – informuje FRS Windcat Polska.
Statki zostały wyposażone w opatentowany przez Windcat system WindGrip, który podnosi bezpieczeństwo podczas transferu personelu oraz przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. To szczególnie istotne w kontekście rosnących wymagań dotyczących efektywności energetycznej i bezpieczeństwa operacji offshore.

Zwodowanie nowych jednostek zbiega się z dynamicznym rozwojem morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku, gdzie planowanych jest szereg projektów wymagających specjalistycznych jednostek serwisowych.